När båten kränger

Pressad mot skottet vaknade jag denna onsdag. Klockan var inte mer än halv fyra på morgonen och sömndrucken lyssnade jag till rondmans purrning som idag bestod av en god nyhet och en lite sämre.

Vädret uppe på däck var strålande. Det var första nyheten. Detta var i för sig inget exceptionellt då vi nu haft sol och värme under en lång tid. Den sämre nyheten var att toaletterna i elevinredningen slutat fungera. Inte heller detta var en unik företeelse. Att bo ombord på en båt innebär att man får räkna med att saker inte alltid fungerar som det ska. I dessa situationer har vi blivit väldigt bra på att gilla läget och hoppas att problemet snart löser sig.

Ute på däck var det mörkt men himlen var stjärnklar. Månen lyste som en spotlight vilket gjorde att man, trots att ögonen inte vant sig vid mörkret, enkelt kunde navigera sig fram på däck. Ungefär mitt i vakten fick jag ta över arbetet i byssan då en av backisarna blivit sjösjuk. I byssan var det ca 30 grader varmt, durken var hal och båten krängde. Trots att man höll i sig gled man ständigt iväg genom rummet då det var svårt att få fotfäste. Det är alltid roligt med en extra utmaning när man ska ta sig an nattfikat.

Nästa vakt var det min tur att vara backis igen. Jag och Philip klädde upp oss i kockkläder som vi hittat i ett av linneskåpen. Allt flöt på bra och under middagen serverade vi tallrik efter tallrik med fried rice och tog emot många komplimanger åt kockens vägnar. Allt tycks bli lite extra roligt när man går in för det.

Under dygnets vakter har arbetet på däck varvats med bärgning och sättning av segel i en snabbare takt än vanligt. Anledningen var att vi idag varit omringade av ett visst antal squals: små argsinta moln fyllda med vatten och ibland även laddade med åska. Dessa moln är relativt vanligt förekommande här i Karibien. Vid tillfälle att vi skulle hamna i en squal gäller det att vi inte har för många segel satta. Därför krävs det att man är alert som arbetsstyrka.

Även om jag gillar att vara backis måste jag säga att jag saknar den action som sker på däck. Jag ser därför fram emot morgondagens vakt då jag får vara med och segla igen!

Olivia, Midskepps