NASJD1720 tar över Gunilla

Det var igår (14/10-17) som natur- och sjöfartseleverna i årskurs 1 anlände till Gunilla. Hon låg så fint och väntade på oss i en hamn i Cádiz när vi äntligen kom fram efter vår långa flyg- och bussresa. Efter att ha installerat oss på båten blev vi fullproppade med viktig information och därefter åt vi middag, vår första måltid ombord på Gunilla.

Imorse var det nog många som vaknade upp med en pirrig känsla i magen. Ingen hade någon aning om vad dagen hade att erbjuda, men vi var lika glada för det. Efter att ha ätit frukost gick vi upp på däck för att möta dagen ansikte mot ansikte. När vi klev upp på däck, strax före klockan åtta, var det betydligt mörkare ute än vad vi hade förväntat oss. Solen smög sig dock fram med tiden och efter bara någon timme var det både mycket ljusare och varmare.

I värmen och i solskenet hade vi idag så kallad familisering, vilket innebar att vi fick lära oss saker vi behöver kunna för att arbeta på Gunilla. Vi har lärt oss allt från att klättra i riggen till att hantera diskmaskinen, torktumlarna och tvättmaskinerna. Om vi blev fullproppade med information igår, var det ingenting om man jämför med idag. Även om det är mycket att ta in, är det roligt att se hur allting fungerar ombord.

Familiseringen slutade runt klockan fyra och då var det många elever som passade på att gå till stranden och bada. De berättade att det var jättefint och att vattnet var turkost, varmt och härligt. Själv kunde jag inte ta mig dit då jag och resten av mitt vaktlag hade vakt idag. Vi satt och vaktade så att ingen okänd kom ombord och vi gick runt på båten och kollade så att allt var som det skulle.

Det var helt klart en bra första dag och nu gör vi inget annat än att se fram emot resan vi har framför oss. Det ska bli spännande att se vad dessa två månader, som vi ska segla runt på Medelhavet, har att erbjuda. Förutom mycket hårt jobb, oändliga mängder sol och värme, så hoppas vi även på nya oförglömliga upplevelser. Det här kommer att bli grymt!

Frida Ölme, Styrbord