Nästan framme i hamn

I hela 9 dagar har vi på Gunilla varit ute till sjöss. För vissa är det ett en lång tid och för andra är det inte, men för de mesta av oss elever var det ganska länge. Därför ser många fram emot imorgon eftersom det är dagen vi går in till hamn, just nu ligger vi för ankar utanför Málagas hamn. Det är inte så mycket som händer just nu, vi behöver inte hålla på och brassa segel eller göra manövrar men vi går ändå 4-timmars vakter som om vi gick till sjöss. Därför blir det mycket underhållsarbete som görs ombord, hittills har vi tagit ner två segel som har fått hål i sig, målat på flera olika ställen och slipat räcken. Det är också mycket plugg nu eftersom många uppgifter ska bli inlämnade under de kommande dagarna.

Just idag så har vi tagit ner ett segel som kallas apan, det hade fått en stor reva i sig och behöver lagas. Sedan så har vi tagit bort garn från vissa räcken och slipat på räckena samt finbeslagit flera segel. Jag skulle säga att få beslå segel är en av min vakts favoritaktiviteter, man få klättra i riggen och sedan kämpa med att ta ett veck på seglet och tvinga ner resten av seglet i vecket.

Många ombord börjar också få hemlängtan, det varierar hur mycket det påverkar en men jag kan själv säga att det ska bli skönt att komma hem. Det finns många saker som i vardagen kan betraktas självklara men som ombord på Gunilla är en lyx. De främsta exemplen på det här är internetåtkomst och en stabil säng. Nu när vi ligger still utanför Málaga så har jag båda men det är inte alltid att det är så. Under den största delen av resan så har vi antingen inte varit tillräckligt nära land för att få täckning och blåst för mycket för att sängen ska vara still. Inte ens när vi ligger still är min säng rak, den sluttar lite neråt vilket gör att jag ofta vaknar längre ner i kojen än där jag somnade.

Själv börjar jag att längta lite efter vardagens lyx och några dagars ledighet men framförallt att träffa familjen och gamla vänner. Det är klart det är lite tråkigt att lämna Gunilla, särskilt nu när man har vant sig med hur det är ombord men det ska nog bli mest skönt att komma hem och det tror jag att många elever ombord kan hålla med om.

Fabian Thiringer Coster, Styrbord.