Nöjda men (för) solbrända

Vi i sam1619 är som ni säkert sett eller läst på Kuba just nu och har varit här, i Havanna, sedan i måndags.

Det är väldigt, väldigt varmt här, men AC:n på Gunilla fungerar än så länge, hittills är det alltså mest bara skönt med sol, värme, och ett tillskott med D-vitamin. Jag utgår ifrån att det är något ni hemma i Sverige fortfarande har brist på. Havanna är fantastiskt och det känns fortfarande overkligt att vi fick komma hit. Staden har en egen puls som är fascinerande att se, men som jag tror tar ett tag att komma in i ordentligt. Överallt är färgglada hus, otroligt intressanta människor, musik och hundratals olika matställen som alla på sina sätt gör sitt bästa för att locka till sig kunder.

De senaste dagarna har för oss inneburit ett fullspäckat schema med utflykter och diverse event. Vi har varit på skolbesök, sett uppträdanden, fått ta del av musik och dans, gått stadsvandring och varit på olika monument och museum. Idag hade min vakt (midskepps) frivakt vilket innebär att vi får hitta på egna saker att göra och inte har någon inplanerad utflykt.

Några av oss bestämde att vi skulle ta bussen till stranden, så vi åkte efter fikat vid 10 och begav oss mot centrum. När vi hade vandrat till centrum, där vi hade planerat att ta bussen, visade det sig att det var väldigt många fler turister än vad vi tänkt som också skulle dit och kön vid hållplatsen var ofantlig. Efter en del om och men tog vi istället en privat taxi, en blå 50-tals bil i diskuterbart skick, och efter ungefär 20 minuters skumpig bilfärd var vi framme vid Sankta Maria stranden. Vi bestämde med taxichaffören att han skulle plocka upp oss klockan sex och sedan vandrade vi mot havet.

När vi kommit över den lilla backen av sand som låg framför oss möttes vi av svala havsvindar, ljus varm sand, och turkost vatten som sköljde in över sanden med sitt vita skum. Stranden var lång men just där vi hamnat var det inte mycket folk. Vi spenderade flera timmar med att sola och svalka oss i det klara vattnet, med en paus för att äta billig pizza på ett ställe bara någon minut från där vi låg och för att köpa ananasjuice. Vi var faktiskt tro det eller ej väldigt noga med solfaktor eftersom vi varit med förr om att underskatta Karibiens obarmhärtiga mittpådagen-sol, men trots detta tror jag fler än en har fått lite skarpare (och rödare) solbrännor än vad de kanske önskat. Vi får hålla tummarna för att aftersun lotion och aloe vera hjälper och att det har lagt sig till imorgon.

Jag tror ändå att de flesta är nöjda med dagen, om än lite trötta av att ha tillbringat dagen i värmen. Imorgon väntar nya äventyr, men nu är det kväll och dags att sova. Godnatt och buenas noches från havanna!

Sandra i sam1619