Nu åker vi!

Dagen då vi för första gången hissar seglen och beger oss ut i Atlanten är äntligen kommen. En dag fylld av väldigt mycket glädje, massa jobb och en hel del springandes med hinkar, vatten och knäckebröd…

Vi väcktes som vanligt klockan 07.00 för att äta frukost innan uppställningen klockan 08.00. Idag ska vi äntligen bege oss mot La Palma och alla på båten är såååå taggade. Eftersom min vakt (babord) kommer jobba 8-12 vakten nu under första sjöbenet började vi jobba direkt efter uppställningen medan de andra fick lite tid över till att ta de lugnt. Jag jobbade i byssan vilket jag tycker är väldigt roligt då kockarna är as sköna. Lite synd dock då man gärna hade viljat vara med och hjälpa till när vi kastade loss. Som tur var fick vi i byssan gå upp på däck när vi äntligen åkte iväg vid 10.00. Det var verkligen en helt sjuk känsla att se hur båten gled ifrån kajen. Efter de har folk tyvärr börjat må lite dåligt och ganska många känner verkligen av sjösjukan. Som tur är har jag hittills inte märkt av någonting. Jag mår bättre än någonsin, lite jobbigt dock att sitta och skriva en blogg samtidigt som stolarna åker omkring över hela golvet, hehe.

Efter mitt arbetspass som slutade vid 12 tiden tog jag det bara lugnt en stund och hängde med lite vänner nere i stora mässen. Skolan börjar inte förens imorgon och jag försöker därför ta vara på och njuta av min lediga tid så mycket som möjligt medan man har chansen.

Vi gick sedan upp på backen och satte oss i solen en stund och bara njöt. Då såg vi även de första delfinerna som simmade längs båten vilket var väldigt coolt.

När jag skulle gå och äta märkte jag att mina vänner som jobbade i byssan var lika gröna som en nyvaknad gräsmatta. Jag erbjöd mig därför att jobba i byssan och hjälpa till en stund. Då de aldrig blev bättre och var tvungna att spendera deras arbetspass hängandes över relingen tog jag deras arbetspass. När deras arbetspass var över vid 8 tiden var det direkt dags för mitt egna pass i byssan i 4 timmar till. Vid 12 tiden efter cirka 11 timmars arbete i byssan under samma dag fick jag äntligen gå och lägga mig vilket var bland det bästa jag gjort. Jag vill verkligen rekommendera alla som har sömnsvårigheter att komma och jobba på Gunilla några dagar. Då kan jag lova att ni enkelt kommer kunna somna.

Iza Magnusson i klass SAS2023