Nutelladränkta pannkakor

”God morgon! Frukost om tio” ropade någon i dörröppningen, ljuset tändes och det sved till i ögonen, jag sa god morgon till mina hyttisar och kravlade mig ur sängen. Vanligtvis tar jag mig inte upp för att äta frukost men idag hade jag mer motivation att ta mig upp.

Frukosten stod serverad när jag kom ut och jag hällde upp en skål med flingor och diskuterade vad planerna för dagen skulle bli med de andra vid bordet. Tio i åtta var det dags att gå upp på däck för att ställa upp, vi fick då reda på att vi skulle ta ”Berit” (en mob båt) in till land eftersom vi ligger till ankars. Min hytt satte på lite musik och vi gjorde oss i ordning, packade våra väskor för att klara oss en dag på stranden. Solkräm snålades det heller inte med.

På däck stod en grupp, redo med flytvästar på sig, på väg att sätta sig i båten. Efter en stunds väntan var det våran tur och när vi körde mot land fick man en fin vy av Gunilla. Det var några som en tidigare dag hade ätit på ett café med pannkakor och smoothies, så det blev första stoppet. Fem tallrikar med pannkakor och några kaffe beställdes in, sen gick det ett par timmar åt att småprata och njuta av de Nutelladränkta pannkakor.

Innan det var dags att lägga sig på stranden ville vi strosa lite i staden och se vad utbudet var. Det var många småbutiker, som i dem flesta fallen ägdes av en liten dam i sexti-sjutti årsåldern, och många söta hus med växter som slingrar sig längs med de färgglada fasaderna. Tillslut gick vi ner till stranden där vi även träffade ett stort gäng från båten under några parasoll. Vi bredde ut våra handdukar och svidade om till bikini för att sedan springa ner i det klara, turkosblåa vattnet.

När dagen började lida mot sitt slut packade vi ihop våra saker och började gå på strandpromenaden tillbaka till Gunilla. I hamnen satt redan några stycken på kajen och vänta på eskorten. Medan vi satt och väntade gick jag och spana på båtarna. Det var många segelbåtar, från många andra länder. Det hade även varit flera svenska båtar liggandes i hamnen tidigare, det kunde man se på de totalt täckta murarna av namn på båtar och flaggor. Ur en av båtarna stack en man upp sitt huvud från sittbrunnen. Båten var ganska gammal, hade två master, på focken hängde en uppspänd hängmatta och på några skot hängde det en sovsäck och några seglarställ på tork. Han var från Tyskland men hade seglat från Dublin med några kompisar, en av dem sa han förtillfället låg och sov i förpiken.

Han fråga om vi kom från Gunilla och att han jobbar som kapten på likande fartyg. Det hade varit en tuff seglats ner hit med vind som blåste åt fel håll. Han pratade ett tag om sina segelerfarenheter vilket var mycket intressant
att lyssna på. Efter en stund sa vi hejdå och återvände till gruppen där nu båten hade återvänt för att hämta en ny grupp. Vi hoppade i och blev köra ut till Gunilla i vågorna. Nere i stora mässen var middagen i full gång med karaffer, såser och bläck som skickas hit och dit. Idag var det indiskt på menyn och alla var mycket nöjda. Vi avslutade dagen med att sätta oss några stycken på backen och prata, skriva dagbok och spela lite gitarr. En väldigt bra dag.