Nyanlända turister, spontanbesök och ”varma” grader

Solen stekte i ansiktet, håret blåste i vinden och i horisonten skymtade Madeira. När vi anlänt till Madeira begav sig alla snabbt från båten för att se och uppleva den exotiska ön. Några av oss kände av landsjuka när vi gick in till staden. Jag var inte en av dem.

Vi började med att uppleva ön genom att vara riktiga turister; ta kort på allt vi såg, gå in i turistaffärer och vandra runt i den okända staden. Det var riktigt mysigt. Allt eftersom vi gick blev vi mer och mer kända med staden. Det som avslöjade oss för att vara turister var såklart våran klädsel; shorts, linne, tofflor och solbrillor var ett måste för oss. Det var trots allt över 20 grader. Men lokalbefolkningen i själva verket upplevde våran värme som kyla och därmed hade de på sig mössa, jacka och jeans. För oss var det en klassisk svensk sommardag men för invånarna i staden var det en vanlig vinterdag i februari. Alla upplever vi 20 grader och sol olika.

Höjdpunkten på dagen var när vi helt spontant befann oss utanför en skola. Vi bestämde oss för att gå in och ta en kik. Innanför dörren mötte vi en trevlig anställd som var väldigt nyfiken på våran skola och hur vi undervisades när vi seglade. Efter lite härligt snack blev vi erbjudna en rundtur av skolan. När jag och min kamrat tackat ja till erbjudandet gav vi varandra snabba blickar och bestämde oss för att snabbt ta på oss våra tjocktröjor då vi var klädda för stranden. Vilket inte kändes helt representabelt.

Skolan var i ett riktigt gott skick. Det var väldigt spännande och intressant att se hur en annan skola, i ett annat land har det i sina klassrum. Sekreteraren som visade oss runt introducerade oss till olika elever under deras lektioner. Även om vi inte förstod ett ord portugisiska förstod vi snabbt att de pratade om oss. Vi blev genast det senaste snacket på skolan.

När rundturen tog slut och det var dags att vandra vidare i staden, rann det nästan svett ner för våra ryggar. Vi kunde inte för våra liv förstå varför sekreteraren hade på sig tjocktröja och jeans inne utan att svettas. Våra tjocktröjor flög av och vi fortsatte våran utforskning av den mysiga staden.

Victoria Hansen Styrbord