Nyår ombord, välkommen 2022!

Under det tidigaste skedet av dagen hade vi vårt nyårsfirande. Allt började med ett avslut av det tidigare året. 8 klockslag av vår maskinist Hasse. Därefter ringdes det nya året in på samma sätt av Love, den yngsta individen ombord.

Vi firade händelsen med bubbel som vår bartender Oskar serverade på olika sätt. Min personliga favorit var virgin vodka (3 cl vatten) men det fanns alkoholfri champagne och annat smått och gott. Utöver drickan fanns även snack baren med chips och andra delikatesser. Efter trevligt minglande valde samtliga individer som inte var på vakt att gå till kojs.

Som medlem i babord började vårt vaktpass klockan 04.00 igen, bara 3 timmar efter minglandet. Denna vakten som nästan alla andra denna resan var väldigt inaktiv. De få sakerna vi gjorde var att beslå två segel och sedan skrubba deck. Resterande tid spenderades på att ligga och snacka på halvdeck och vänta på att bli avlösta. I slutet av vakten fick vi däremot se en otroligt fin soluppgång. Hela havet blev ljusblått medans himlen där solen snart skulle stiga fick en vacker vinröd och orange färgmix.

När vakten var avklarad gjorde jag det sunda och sov nästan konstant tills nästa vakt 8 timmar senare. Däremot hade vi ett badstopp denna dagen vilket började 19.30 och slutade 20.30 vilket jag valde att inte missa. Trots allt var det första dagen på året och vi badade i mer än 20 gradigt vatten. Inte många som fått uppleva det.

Vakten i sig hade många vackra syner och en riktigt fin solnedgång. Däremot var det inte mycket mer än så.

Ludvig Johansson, babord