Ödmjuka tyskar och påflugna spanjorer

Idag var första dagen mina fotsulor lärde känna mark så pass sydligt liggande som La Palma. Dagen tillbringades i staden Santa Cruz och syftade välkommet som en paus från seglingsdagarnas slit och trötthet. Vi tillbringade större delen av dagen vilset runtstrosandes men bjöds en och en annan gång på överraskningen av att något mer spännande hände.

Dagen började klockan halv fem av att jag purrades inför ett tvåtimmarspass som fartygsvakt. Även om det inte låter som något jättekul gick tiden väldigt fort. Efter frukost, uppställning och i ordning sig-görande avverkats var jag tack vare en god natts sömn i ryggen därefter både mentalt och fysiskt förberedd inför en rolig dag.

Cirka klockan halv tio tog jag mina första steg på La Palma. Det var ett litet steg för mig men ett stort steg för min kamrat som snubblade på landgången. Jag med min grupp på sex personer inledde därefter hamnvisiten med ett besök i en ”Supermercado”. Jag passade där på att proviantera på diverse frukter och snacks jag saknat under sjöbenet. I syfte att avlasta nyligen införskaffade varor återvände vi därefter till Gunilla.

När vi sedan besökte hamnstaden i omgång två kom en av de mest intressantaste delarna av dagen. Efter besök i diverse turistbutiker genomförts uppfattade jag, irrandes runt i en smyckesbutik, ljudet av ett språk som verkade malplacerat på detta ställe. När jag vänder mig om ser jag att det är en kamrat till mig som på flytande tyska konverserar med butikens kassörska. Medan jag med hjälp av den tyska jag lärt mig i skolan försöker avkoda ljuden som når mina öron når delar av en mycket intressant livsberättelse min hjärna. Berättandet om allt ifrån flytten mellan Tyskland, Frankrike och Kanarieöarna till odlandet av diverse exotiska frukter på balkongen tillsammans med kassörskans ödmjuka och trevliga attityd gjorde detta till en minnesvärd stund.

Det var dock bara en av två intressanta grejer som hände under detta hamnbesök. Vid passerandet av ett marknadsstånd på stadens torg blev jag något oförberett informerad om priset hos en träsköldpadda. När diskussionen om varan pågått något för länge ökade han storleken hos sköldpaddan ett steg. Ett antal missnöjda miner senare var sköldpaddan i en storlek jag gick med på. Jag vet inte om det var ett prisvärt köp men jag tänker att det blir en fin souvenir från när jag blev offer för en påflugen spansk marknadsförsäljare.

Vi besökte Santa Cruz en tredje gång efter lunch och var denna gång på jakt efter en second-hand-handel. Vi hade passerat flertalet hinder på vägen och blev när vi stod inför ett mycket sjappigt och mörkt ca 6x3 m2 stort rum något besvikna över utbudet. Vi fick lämnat second-handen snabbt och spenderade därefter resten av eftermiddagen strosade runt på stan. Av de köpen vi blev mest nöjda med kommer nog fyra exemplar av en slags enkel men svårspelad flöjt på första plats.

Efter att ha ätit ett gott mål stuvad blomkål till middag sitter jag nu i min hytt och skriver den nästsista meningen i min blogg. Det var allt för mig om den dagen.

Auf wiedersehen!

Caspian