Offenes Schiff mit Gunilla

En morgon som börjar segt kan bli riktigt bra i slutändan. Idag var en sådan seg morgon där man absolut inte vill lämna sin säng förens sista sekund men under dagen hade vi en riktigt rolig och chill vakt vill jag ändå påstå. Och öppet skepp är absolut något jag tycker att vi borde göra igen!

Morgonen började segt, riktigt segt. Jag vaknade av purrningen och tänkte ”hmm..ska man sova lite längre, skippa frukosten och satsa på 10-fikat istället?”. Min kropp svarade på frågan genom att gå in i viloläge igen. 40 min senare var det dags att gå upp för att inte bli sen till uppställningen, vilket jag nästan blev ändå. Så med oknutna skor rusade jag upp till stordäck.

Idag hade styrbord vakt vilket då innefattade mig. Men idag var det ingen vanlig dag utan idag var den dagen vi skulle ha öppet skepp. Detta innebar att mycket av underhållsarbetet var till för att få Gunilla att se så snygg ut som möjligt. Jag sattes på uppgiften att pensla metal brite (en syra) på rost fläckar så att de försvinner. Magi! Kanske inte den roligaste uppgiften men snyggt blev det iallafall.

Strax innan klockan 13.00 drog jag på mig Gunilla pikén redo för att representera skolan till alla främlingar. Under öppet skepp tiden hände en hel del roliga saker. Jag fick stå dörrvakt och se tuff ut, gå runt på kajen för att bjuda in folk till båten, klättra högst upp i riggen och känna mig stört cool när alla häpet stod på kajen och kollade upp, fick sagt till mig att jag borde le mer för jag ser arg ut med mitt RBF och massvis med mer saker.

Sammanfattningsvis var det en riktigt skön och rolig vakt idag. Vädret var på våran sida också. Strålande sol hela dagen lång som fortfarande är uppe även nu när jag sitter och skriver på detta.

RBF Agnes Lust NAS2124