Om krisen kommer

Som reseuppgift i engelska och geografi ska vi skriva en ”om krisen eller kriget kommer” folder som är platsanpassad till New Orleans. Enligt mig skulle det vara betydligt mer användbart att göra en folder anpassad efter t/s Gunilla, för nu börjat läget bli allvarligt!

Att vi har drabbats av magsjuka har nog ingen trogen bloggläsare missat. Vi är inne på vårt tredje dygn och hittills har lite mer än halva båten drabbats. Viruset skonar ingen, både befäl och elever har insjuknat! Inte nog med detta, epidemin har delat båten i två, dem sjuka som är fast i sina sängar och dem friska som packar överlevnadsskor och flyr till däck. Mellan dessa två grupper har det uppkommit konflikter som exempel vad en sjukling får göra och var denne får befinna sig. Det låter kanske inte så dramatiskt, men på en liten båten med mycket folk kan små konflikter växa snabbt.

Solen lyser här och vätskebristen blir allt allvarligare! Vattentanken ombord har börjat sina samtidigt som vågorna står höga, detta gör att vattnet i tanken rullar fram och tillbaka samt rör upp allt sediment på botten. Vilket resulterar i att dricksvattnet har fått en mycket äcklig smak. Vattnet smakar ungefär som vätskeersättning utan den tillsatta smaken av svartvinbär, apelsin eller hallon som gör den okej att dricka, alltså vattnet är väldigt salt, sött och unket på samma gång. Vattnet är nästan odrickbart vilket gjort att många börjar lida av vätskebrist eftersom de friska håller sig utomhus i gassande sol hela dagen medan de sjuka ligger inne och spyr.

Inte nog med att vi endast har odrickbart vatten så har frysrummet gått sönder! Ingen vet riktigt vad det är för fel eller hur det ska lagas… I frysen förvaras det mesta av maten vilket gör det mycket problematiskt! Men det är inte bara frysen, utan även ett till kylskåp som är ur funktion. Så nu är två av sex kylskåp ute ur leken…

Maten i frysen smälter, maten i kylskåpen blir varm, frukten är slut och även grönsaksförrådet börjar tyna, kockarna får ett allt svårare och svårare arbete eftersom båten lutar väldigt åt styrbord och maten snart är slut!

Som ni märker är läget ganska kritiskt här ombord och det finns ingen kris plan!

Här kommer ett tillägg till oroliga föräldrar: 1. alla är inte magsjuka, ditt barn är säkert frisk… 2. gott vatten med vätskeersättning smakar skit, vårt vatten nu smakar så illa att vattnet till och med blir bättre med vätskeersättning i, så nu får alla extra salter och mineraler! 3. vi har bra vind och solen lyser starkt. 4. Eftersom frysen gick sönder fick vi glass till nattfikat. 5. att kylskåpet är trasigt har skapat storresning och städning i hela byssan. 6. Vi håller humöret uppe och börjar närma oss Belize!!

Elvira