Osäkra planer, Hanna(h)dagen och musning.

Igårkväll lade vi kurs mot La Palma och planen var att detta sjöbenet skulle ta ungefär tolv timmar.

På morgonen idag har det dock gått tio av dem och vi är en knapp tredjedel av den vägen vi hade hoppats på. Vinden blåser rakt emot oss så vi går för maskin och långsamt går det. Det är till och med snack om att inte åka till La Palma alls och istället rund La Gomera och söka hamnplats på Teneriffa, något vi elever inte tycker låter som en dålig plan precis.

Det är Hanna(h)dagen idag och detta är en stor uppståndelse på båten. Det finns fyra med Hanna(h) som förnamn och flera med det som mellannamn. Denna högtid firas med Silviakaka, eller nu idag Hanna(h)kaka.

På kvällsvakten 16-20 musade vi schaklar i riggen. Det går ut på att man säkrar schaklar genom att göra åttor av ståltråd som håller dem från att gå upp. Det var ganska stora vågor så det var lite läskigt att behöva vara så koncentrerad men vi är alltid säkrade så vi är säkra. Vi ser fram emot att komma in i hamn, vare sig det blir La Palma eller Teneriffa eller något helt annat. Oavsett finns det väldigt mycket att upptäcka här på Kanarieöarna.

Maya, styrbord