På havet

Idag vaknade jag upp klockan 07:45, vi blev purrade väldigt bra. Sedan gick jag och 3 andra killar som sover i samma hytt som mig upp och käkade frukost. Det var väldigt gott kockens mat är väldigt bra. Sedan var det tid för oss att gå ut på vakt. På vakten var jag arbetsstyrka det betyder att jag och några andra elever hjälpte till med seglingen. Vi hissade ytterligare fler segel på båten. Och trimmade dem så att båten skulle färdas snabbare. Det är väldigt varmt idag och det blåser inte så mycket. Vi har nästan hela seglingen legat i ca 3 knop. Det gungar inte så mycket, man har börjat att vänja sig med att det gungar. Vi beräknar att segla i ca 7 dygn innan vi anländer till Senegal.

Det börjar bli lite tråkigt att vara på sjön, men vi skall nog hitta på något kul att göra på våra frivakter. Idag har jag klättrat i riggen och smörjt masternas träbeslagna delar med fett. Vi har sett några båtar varav en av dem var gigantisk och den fraktade en oljeplattform.

Elias Lind