Pannkakskaos

Trots stressen, den konstanta matångan och lätta sjösjukan är byssan en av mina favoritplatser på båten. Och dagens nattvakt fick mig att älska den än mer. Löftet om pannkakor till nattfika tvingade mig att gå upp till byssan tidigare än vanligt för att sätta på spisplattorna. Eftersom vi har sjukdom ombord hade jag dessutom ingen aning om vem som skulle hjälpa mig i byssan förrän efter vakten hade börjat klockan 04.00. Då fikat är klockan 05.00 brukar det bli stressigt, och denna stress ökar när det ska stekas pannkakor till 15 personer.

Stekningen gick galant, tills vi kom till specialkosten. Det var en både gluten- och laktosfri smet vi hade att arbeta med. Och att mjölmixen var dålig märkte vi redan när vi rört ihop smeten. Det lilla hopp vi hade om att allt skulle gå bra gick upp i rök när de glutenfria pannkakorna gav upp på livet i samma sekund de träffade den varma stekpannan.

Efter en panikgenomgång av inventeringslistan på jakt efter glutenfri mjölmix blev jag lättad när listan lovade stora kvantiteter av det jag så desperat sökte. Väl nere i stora mässen insåg jag att det var en lögn. Stressen över att klockan hunnit bli 04.53 gjorde att jag tog beslutet att använda majsmjöl till pannkakorna. Smeten vispades ihop på rekordfart med ett ökande hopp om sammanhållande pannkakor. Första pannkakan träffade stekpannan och lättnaden var total, de kommer hålla. Efter påskyndad stekning lyckades vi få ut fikat i tid. Då uppenbarade sig dock nästa problem när vakten inte dök upp i tid. Vi hade då några minuter att hämta andan och fira vårt otroliga team work innan vakten stormade svalen och hängde av sig selar, flytvästar och jackor.

Det är i den stunden, när vakten kommer in helt andfådda och svettiga efter arbete på däck och lyser upp när man berättar att det blir pannkakor, som jag älskar att vara backis. Man får göra människors dag, och detta med endast två pannkakor och lite sprutgrädde.

Emma Berntsson, Babord