Påskafton ombord

Åter igen har vi tillbringat en högtid ombord på Gunilla. En börjar vänja sig nu, men det är alltid lite speciellt ändå. Denna gången var kanske lite extra speciell faktiskt, för det är den sista någonsin.

Glad påsk på er där hemma! Som ni säkert har hört vid det här laget så har vi haft några väldigt varma och tuffa dagar ombord, och därför var det extra skönt att vakna upp till en molnig och sval påskafton. I två dygn har det känts som en helt annan resa skulle man kunna säga, lite som vår förra resa, Europaresan. Vi har passerat genom ett lågtryck som gav oss alla lite ny energi. Helt plötsligt hade vi ett svalkande genomdrag i elevinredningen och en kunde sova i hytten på natten. Det var nästan så att en blev lite sugen på att dra täcket över sig efter en kall nattvakt. Helt underbart!

Eftersom det ändå är påsk så hade vi faktiskt lite påskaktiviteter ombord igår. Vaktledarna hade bestämt sig för att vara lite snälla och gömma påskägg för oss. Vaktvis fick vi följa några olika ledtrådar och tillslut fann vi vårt fantastiska påskägg. Innehållet skulle jag beskriva som mexikansk kexchoklad, och ägget var egentillverkat av folie från byssan med en text på där det stod ”påskägg”. Det krävs inte mer för att få en lyckad påsk.

För vissa av oss, vi som har lyckats utveckla våra smaklökar, bjöds det även på lite sill till lunch. Jag kan väl erkänna och säga att just matjessill inte är min personliga favorit, men vad gör en inte för att hålla traditionerna igång. Det var faktiskt ganska gott ändå, och min påskafton blev i alla fall fulländad.

Hoppas allt är väl där hemma!

Ida, babord