På väg till Azorerna

Lite text som innehåller koka ord...Igår lämnade vi hamnen i Bermuda för att påbörja det 14 dagar långa sjöbenet över atlanten, till Azorerna. Många är taggade, ännu fler är sjösjuka. Vissa dagar här på Gunilla är så otroligt händelserika att man knappt vet vart man ska börja skriva om i den lilla dagboken vi fick med oss från skolan. Idag var inte en av de dagarna.

Min vakt har nu skiftat från 12-4 vakten till 4-8. Det innebär att vi blir purrade vid 03:30 på morgonen och har 25 min på oss att klä oss för väder innan det är uppställning 03:55. På vakten gjorde vi inte särskilt mycket. De flesta satt i högar och mådde dåligt. Till fika åt vi rester från gårdagen och frukost får vi efter vakt. Dygnet blir ganska omkastat när man har den här vakten eftersom man är uppe fyra timmar, ser soluppgången, äter frukost och går och lägger sig igen. Vid 12 har vi lunch och lektioner innan vi går på vakt igen vid 4.

På dagsvakten hände ännu mindre. Jag var post, vilket innebär att jag roterade mellan att vara rogängare, livbojsvakt och utkik i fyra timmar. De andra beslog segel. Sedan sov vi. Tack för mig.

Agnes Nord von Bültzingslöwen, Styrbord