Pilgrimsvandring och billig thaimat

Jag bestämde mig för att gå med i den hetsiga förtruppen och majoriteten av klassen rörde sig bakom oss i en stor klunga. Vi höll ett högt tempo hela vandringen och ju närmare staden vi kom, desto bättre sikt fick vi. Utsikten över staden som avslöjades framför oss var vacker och välkomnande.

Dagens händelserika utflykt till Santiago de Compostela startade med uppställning utanför bussen. Bussresan minns jag dessvärre inte så mycket av, då jag somnade innan vi lämnat gaten. När jag vaknade upp bemöttes jag av immiga rutor och dålig sikt. Vi blev avsläppta längst uppe på en kulle, fem kilometer utanför staden. Kylan kröp sig in innanför mina kläder och minuterna tickade långsamt förbi medan vi väntade på instruktioner från Arya. När vi slutligen fick började röra på oss fick vi upp värmen snabbt.

Väl framme utanför den ståtliga och enorma katedralen åt vi lunchen som kockarna skickat med oss. Kyrkklockorna och stadens lugn förgyllde våra samtal. Efter ett kort besök inne i katedralen njöt de flesta av oss på trappan utanför i solskenet. Därefter blev det tid på egen hand i staden. Vi satte oss på ett kafé och köpte churros och glass. Efteråt gick vi till en närliggande park och genomförde några intervjuer om Francos regeringstid i landet. Vi letade även efter spår av Franco i staden. Trots försök att utplåna alla kvarlevor av honom hittade vi både gatunamn och torg med hans namn. På bussen hem slumrade dem flesta till i den varma bussen till musiken från högtalarna.

Efter middagen ombord spatserade jag och några andra omkring i A Coruña. Vi gick till en mataffär och därefter delade vi upp oss. Några gick och tatuerade sig, medan andra köpte den efterlängtade billiga maten på Wok Two. En god wok för 3.5 euro! Vi gick tillbaka hem relativt tidigt och vi startade upp ett spel Risk. Det var både befäl och elever som körde och de intensiva två spelen varade i över fem timmar.

Morgondagen för styrbord är redan planerad eftersom vi har hamnvakt. Gissningsvis kommer det tjäras, fettas och målas, men vi får se. Babord och midskepps har en paintball turnering planerad med både ”capture the flag” och ”save the captain”.

Kort sagt har dagen varit kanon, den började med kyla och dimma, men avslutades i solsken med god mat. Jag är övertygad om att sammanhållningen i klassen aldrig har varit bättre än den är nu. Det märks att vi är tillsammans, dygnet runt, i vått och torrt.

Dagarna flyger förbi här ombord och det är endast 16 dagar kvar nu tills vi syns igen. Det är viktigt att ni tar vara på er där hemma, det gör vi.

David Törnered, styrbord