Redan framme i Kap Verde!?

Denna strålande dag började hastigt kl.00.00 då vi hade uppställning och rondmanen i förra vakten glömde purra oss i Babord. Vi vaknade ungefär fem minuter innan uppställningen och snabbare ur sängen tror jag aldrig jag har varit.

Överraskande, kom hela vakten i tid till vaktavlösningen trots att vi inte hade blivit purrade. Detta var vår sista 00.00 – 00.04 nattvakt denna resa. För att få ett bra avslut hade vi ”märskorgsfika” vilket var att vi hade vårat nattfika i riggen. Trots att jag inte älskar höjder så var detta fantastiskt! Himmelen var stjärnklar och månen lös starkt. Havet gungade och vi satt i riggen och åt pannkakor med sylt. Tiden har gott otroligt snabbt trots att dygnen här till sjöss är väldigt enformiga och alla dagar liknar varandra. Vi har redan klarat av två av fem sjöben och det känns som om vi precis lämnade Sverige. Trots denna känsla har vi samtidigt hunnit med och upplevt massor av saker.

När vi var klara med nattvakten gick vi och la oss och när vi vaknade runt lunch var vi framme i Kap Verde! Mitt första intryck av Kap Verde var magiskt. Havet var turkost, vi var omringade av höga berg och man kände på värmen att vi var i Afrikas område.

Efter lunchen fick vi gå i land. Det var dock lite knepigt då vi inte låg till kaj utan vi låg till ankars. Istället för att ta landgången ner till land fick vi ta Berit, motor båten, och i omgångar åka till land från Gunilla. Området var speciellt och väldigt annorlunda i jämförelse med Sverige. Det var en helt annan kultur än vad vi är vana vid och det var otroligt intressant och kul att se. Lokalbefolkningen var utspridd på gatorna och man gick aldrig själv, detsamma var det med gatuhundarna.

Iland gick vi runt och strosade runt för det mesta på gatorna. Det allra första de flesta (inkluderar jag) gjorde, var att gå till första närmsta internet kafé för att nå och prata dem där hemma. Detta var efterlängtat och väldigt härligt. Det var väldigt mysigt och uppfriskande eftersom vi inte har kunnat göra det den senaste veckan. Vi besökte dessutom en mysig restaurang med mycket god fisk som vi åt. Under denna händelserika dag fick vi fick till och med vara med om en capoera (kampsport) ceremoni och bält utdelning. Det var väldigt speciellt och coolt, jag har aldrig sett något liknande faktiskt. Som slut på denna härliga dag gick vi till en kapverdisk kiosk och köpte var sin crêpes med nutella, den var makalös!

Flora Alderblad