Reykjavik i sikte

Efter att igår ha sett otroligt mycket knölval på dagen fick vi på kvällen en efterlängtad middag bestående av en meny med pizzorna ”Island special”, ”Valpizza”, ”Byssan” och ”Lunnefågel”.

När vi i midskeppsvakten kom upp på däck vid 23:55 till nattvaktens uppställning var himlen fortfarande rosa från solnedgången och vi startade vakten med att kolla på månen och leka lite lekar. Det började efter en stund äntligen att blåsa vilket gjorde att vi kunde sätta en del segel efter att nästan uteslutande ha gått för motor under de senaste dagarna. Några pizzabullar och fyra timmars vakt senare var det väldigt skönt att krypa till kojs och sova tills vi blev purrade vid lunch.

När vi gick på vakt vid 12 såg vi en gammal vulkan bakom oss och Reykjavik framför oss i horisonten. Under tiden som utkik såg jag långsamt staden krypa närmre och närmre tills det slutligen gick att urskilja hus, bilar och kyrkor. Vakten avslutades på bästa sätt med en utmaning. Idag var det dags för en rap battle med temana brassa, byssan och post och Josefin från midskepps och Camilla från styrbord valdes ut som de två tävlande. Den tuffa matchen avslutades med att Josefin och midskepps korades till vinnare och det började bli dags att förbereda för ankring.

Efter att ha varit till sjöss i nästan två veckor och sett den isländska kustlinjen från havet blir det spännande att äntligen komma iland och upptäcka Island från ett annat håll. Den kommande veckan står förutom turistande i Reykjavik bland annat två bussturer, ett besök hos presidenten och förhoppningsvis bad i varma källor på schemat.

På återseende!

Linn Mauritzson, Midskepps