Rondman

När man ska korsa atlanten med ett fartyg där det knappt rymmer 60 personer är det essentiellt att allting fungerar som det ska och att inget går sönder. Men vem ska se till att inget går sönder då? Jo det gör rondman, och idag var det min tur!

När man är rondman så följer man inte det vanliga vaktschemat utan man följer sin egen lista. Man får en checklista som man ska gå igenom med flera punkter. Man börjar i maskinrummet där man kollar på alla möjliga mätare som man själv knappt kan förstå. Men instruktionerna är tydliga så oftast går det bra att hitta det man behöver. Sedan bär det av vidare emot byssan (köket), där får man gå ut med soppor, byta handdukar, se till att kylarna är på rätt temperatur. Sedan får man ta en snabb kik i elevinredningen (där vi bor) så att det inte ser alldeles fruktansvärt ut innan man får skynda sig till tvätten. Tvättstugan ligger framme i fören uppe på däck under backen (upphöjningen längst fram på båten). Under hela natten så tvättar, tumlar och viker rondmännen all den tvätt som fartyget producerar så som sängkläder och handdukar. Sedan går man vidare till riggförrådet, där är det rätt så lugnt och det räcker att man ser till så att frysen är på rätt temperatur och att inget brinner någonstans på båten. Sen så går man tillbaka till tvätten för att se om något nytt kan slängas in i tvättmaskinen eller tumlaren eller om det finns något torrt att vika.

Rondman tyckte jag är något av det mysigaste man kan göra i arbetsväg. Man går runt på båten och små pillar lite här och lite där. Allt för att vardagen ska kunna fortgå så smidigt som möjligt.

Hannes Pedersen, Babordsvakten