Som tur är så spelar det ingen roll hur många måltider man sover sig igenom eftersom äta är det enda vid gör under våra vakna timmar. Efter uppställning dröjde det inte länge innan vi lämnade kaj för att ta oss mot Teneriffa.
En kort stund efter att vi kastat loss ljöd ett högt larm genom hela Gunilla med förste styrmans röst som trängde sig in i båtens minsta vrår. Larmet berättade att det var dags för en MOB(man över bord)-övning. Dagens representant för man över bord var ett kålhuvud som slängdes i vattnet tillsammans med en livboj. Kålhuvudet försvann snabbt bort trots de relativt små vågorna, men med utkikssamarbete och en väldigt skarp u-sväng lyckades vi vända runt och rädda vårt kålhuvud.
Sjöbenet mellan La Palma och Teneriffa är inte mer än en dag, men det var sista sjödagen innan vaktbyte, vilket innebar att de två sista 12-4-vakterna ägde rum för mig idag. På dagens första pass (12-16) fick vi turen att sätta en del segel, vilket än så länge varit ovanligt under denna resa eftersom den lilla vind vi haft i princip endast varit motvind. Den minimala vinden gjorde som beräknat att vi på dagens andra vaktpass (00-04) var tvungna att beslå de segel vi tidigare satt. Resterande tiden av nattvakten bestod av pannkaksfika samt låtskrivande. Låten i fråga var inte den mest välskrivna av låtar (eftersom klockan var 03) och framförandet fick vår kära vaktledare att ge oss titeln som ”den mest tondöva vakten någonsin”, men kul hade vi och styrbord kan jag lova var mycket nöjda när de blev väckta med den kl 04 på morgonen.
Vera, Sa2023
Publicerad:
Öckerö seglande gymnasieskola
Björnhuvudsvägen 45
475 31 Öckerö
Telefon: 031-97 62 00
e-post: kommun@ockero.se