Så lämnar du befälen i chock

Barbords vakten, 8-12 må låta skön men den består av tidiga morgnar och sena kvällar som tröttar ut hela vakten. Men vi kämpar på ändå, lite nattyoga och sång piggar alltid upp stämningen.

Till skillnad från den blöta nattvakten igår där vi kämpade mot störtskurar och vågor som sköljde över bord vaknade vi idag upp till strålande sol. Skönt att slippa regnet men tyvärr hade även vinden minskat. Vinden som ska ta oss till England, Plymouth. Eller vem vet vi kanske hamnar någon helt annan stans, Mexico? Reykjavik. Det är ju ändå ett gäng amatörer, vi elever som styr båten. Vi har nu spenderat fyra dygn till sjös, det känns som att alla har fått in rutinerna någorlunda. Även om det ibland är riktigt skumt att lägga sig mitt på dagen för att senare gå ut på däck och arbeta till sent in på natten. Idag var jag arbetsstyrka, det kan innebära allt möjligt. För det mesta beslår/av beslår man segel, det vill säga sätter upp och tar ner segel. Det gör man genom att dra och slacka i olika tampar, just nu försöker vi lära oss alla namn på tamparna och vad som sitter vart det är mycket att komma ihåg. Men idag hade jag äran att brottas med alla diverse dörrar och luckor som var tvungna att smörjas in. Lite annorlunda syssla om man jämför med att klättra i masten, där kan jag glo ut på havet i timmar och ändå inte tröttna. Men att smörja dörrar tog inte ens en halvtimmen innan man kände att det var nog. Ibland kanske det dock kan vara bra att stirra på en dörr. För nästa gång jag får chansen att titta ut över havet ifrån masten kommer jag att uppskatta det lite extra igen. Till allas glädje var det tacos till middag, super gott. Efter tacosen samlade vi ihop hela barbord i hytt 8, vi är runt 15 stycken och hytten är uppskattningsvis 6 kvadratmeter golvyta plus sängar så det blev trångt. Vid varje vaktbyte yttrar man ett kommando ”go vakt ska det va”, det sägs av den vakten som ska börja sitt shift. Då tänkte vi i barbord att det vore kul att överaska alla vid uppställningen med lite sång. Vi delade in ”gooooooo” i fyra olika stämmor som blev ljusare och ljusare, efter alla stämmor sa vi med bestämd attityd ”vakt ska de va”. Efter det la vi även till våran käre vaktledare, Olles favoritord ”najs” ”fett” ”jipie” och ”tjohoo”. Väl på uppställningen var det svårt att hålla sig för skratt, den andra vakten skrattade också och befälen blev kvar i chock. Dem kanske fortfarande inte har hämtat sig efter att vi, nykomna ombord ändrar på rutinerna som varit i århundraden. Vem vet om dom någonsin kommer att kunna acceptera oss och våra nytänkande, revolutionerande rutiner?

Elise