Salladshuvudet och de lysande delfinerna

Klockan är 03.30 på natten när jag, tillsammans med min hytt väcks utav rondman. Det enda jag hinner tänka innan jag somnar om är ”vakten börjar om 30 min, jag har tid att vila ett tag”. 20 minuter senare väcks jag upp utav en annan som bor i hytten. Det är bara att hoppa upp, skynda sig att få på sele samt flytväst och gå upp på däck för att stå utkik.

Väl uppe på däck möts jag av den mest storslagna stjärnhimmel jag någonsin sett. Natten är kylig och luften känns frisk. Doften av hav och inoljat trä fyller näsborrarna och jag tänker att detta nog kan bli en ganska härlig vakt. Efter två timmar på vakt står jag längst fram på båten, eller backen som det också kallas och blickar ut över det tomma havet. Det är fortfarande mörkt ute och himlen är täckt av stjärnor. Helt plötsligt hör jag hur det plaskar i vattnet under mig, och i hopp om att få se delfiner lutar jag mig ut över räcket och kollar ner. Jag hade gissat rätt, två meter ifrån mig simmar sju delfiner. De ligger precis vid vattenytan, och man kan tydligt se hur den vackra delfinkroppen glider fram precis under ytan. Vattnet är fullt med lysmaneter som virvlades upp runt delfinerna när de simmade, något som fick det att se ut som om de var självlysande. Delfinerna hoppar och leker i vattnet framför Gunilla, nästan som om de ville välkommna henne till deras revir. Skådespelet pågick i drygt 10 min, och det är en upplevelse som jag sent kommer glömma.

Vakten tog slut och jag var fast bestämd att inte göra något annat än att sova. Med tunga ögonlock dyker jag ner i min koj och somnar nästan direkt. Lunchen serveras klockan 11.50 och halva vakten ser ut som om de kommit direkt från en väldigt blöt fest när de med sömniga ögon vinglar in i matsalen. Till lunch serveras en mycket uppskattad falukorv, och till denna ett stort lass makaroner.

Klockan 14.30 ekar MOB (man over board) larmet ut över vattnet. I högtalarsystemet ropas det ut att det pågår en MOB drill och att alla man ska upp på däck. Jag stod redan ute på däck och tillsammans med några andra börjar vi att på första styrmans oder bärga alla segel. En av vaktledarna slänger i ett salladshuvud som ska representera ett människohuvud. Uppgiften är att försöka rädda salladshuvudet från att drukna, men efter 10 minuter av brassning, bärgning och spaning var fortfarande salladshuvudet försvunnet. Trots att folk har klättrat upp i masten, på backen och på akterdäck syns inte en skymt av den nödställde och med slopna miner tvingas vi att ge upp räddningsförsöket.

Efter en 5-kamp mellan eleverna på Gunilla går jag på min vakt igen, och fyra timmar senare kryper jag helt utmattad ner i min koj och sluter ögonen. Som vanligt reflekterar jag över min dag, och kommer fram till att den har varit ganska lyckad ändå. Jag hade kunnat sitta i ett trisst klassrum hemma i regniga Sverige...

Benjamin Rodin NAS1821