Segelfilm

Chokladbollar, tatueringar och filmkväll. Inte en helt vanlig dag på Gunilla, men en rolig en.

Dagen började som en vanlig sjövakt mellan kl 4 och 8. Vi blev purrade 03:40, och gjorde i ordning oss inför avlösningen av vakten innan. Efter avlösningen kl 04:00 gick jag och en annan ur min vakt direkt till byssan, eftersom vi var backisar, och började baka chokladbollar till nattfikat kl 05:00. De blev väldigt uppskattade av vakten, och senare på dagen också av de andra vakterna. Efter frukosten 08:15 påbörjade jag min dagliga 2-timmars tupplur mellan frukosten och lunchen kl 12. Efter lunchen var det dags för lektioner och majoriteten av dessa upptogs idag av boksamtal om boken “Bärarna” som alla vi elever läser. Efter lektionerna och trefikat var det dags för oss att gå på vakt igen, och då såg man det högsta berget på La Palma torna upp över molnen vid horisonten framför skeppet.

Vi har en tradition i vakten att ha matchande uppställningsteman med matchande kläder, accessoarer m.m, och idag blev temat att ha tatueringar. Så hela vakten, t.o.m. en av våra vaktledare, fick tatueringar med färgpenna. Det blev “Hold Fast” på knogarna, “Gunnis” inringat i ett hjärta, och “Kingrid”, som syftar på vår vaktledare Ingrid. Många hade fler seglingsrelaterade tatueringar, t.ex. ankare.

Efter avlösningen blev vi satta på underhållsjobb och fick pensla syra på rost ända tills det närmade sig middag. Vi hann med lite tävlingar precis innan middagen. Den första var selpåtagningstävling, där laget som snabbast fick på sig sina selar vann, och sedan tamptävling som är vanligt här på Gunilla. En utvald person ropar namnet på en tamp och sedan ska en person från varje lag hitta tampen så snabbt som möjligt, försten fram vinner, så det gäller att ha koll.

Efter tävlingarna och middagen hade solen gått ner, och det blev dags för höjdpunkten av dagen, filmvisning. Vi hjälpte befälen att ställa i ordning projektorn, justera seglet vi skulle kolla på, plocka fram glas och läsk och såklart poppa popcorn. Till slut satt/halvsatt/halvlåg alla tre vakterna på varandra på däck och väntade på att filmen, eller mer dokumentären “Around Cape Horn” skulle börja. Filmen handlar om ett jättestort handelsfartyg som på 1920-talet seglat runt Cape Horn vid Afrikas kust, den farligaste seglingen man kan göra, och filmen innehåller riktiga bilder och videor från skeppets segling. När filmen efter 40 min var klar var det många som tappat känseln i rumpan, benen eller fötterna. Alla längtade efter att få sträcka på sig, men trots detta tyckte jag själv att det var väldigt mysigt.

Efter denna dagen lockade sängen och jag slocknade nästan direkt.

Tindra Dahlström Babord