Segling i Karibien eller svensk midsommar?

Hur mycket vatten kan det regna in i ens stövlar egentligen?

Den frågan har nog varenda en av oss elever frågat oss under de senaste vakterna. Efter vi lämnade Tobacco Caye igår eftermiddag har arbetet ombord minst sagt varit blött. Vågor har sköljts över huvuddäck och regn har kommit från ovan (och snett från sidan). Alla har tampats med att försöka hålla sig torra med både hoodies, stövlar och seglarställ, trots det gav även de bästa märkena och plaggen vika efter cirka 20 minuter. En del har även brottats med sjösjuka, och då med Postafen (sjösjuketabletter) och sjösjukeplåster som hjälp.

Segling i Karibien kan låta väldigt glassigt och härligt (vilket det ofta är), men idag var tyvärr inte en sådan dag. Då det inte blev något solande på backen, har vi istället gjort det bästa av situationen och styrt om till filmkväll i Stora Mässen. Vi är redan inne på andra filmen och folk sitter i högsta hugg med filtar, te och godis (godis är i alla fall till de som lyckats spara sitt från Sverige, jag är inte en av de tyvärr). Som ni märker har vi det bra ändå, fast inte på det karibiska sol- bad- bikini- sättet. Istället kan livet på Gunilla just nu kanske likna mer en svensk midsommardag, som vi ju alla vet kan vara mysigt på sitt sätt också ;-)

För oss som inte ser på film på vår frivakt idag är kojen lockande nära (en fördel med att bo på en båt är ju att allt man behöver finns inom en 20 meters radie). Givetvis är det en vakt som arbetar just nu, men jag tror inte deras frivakt lite senare kommer se mycket mer annorlunda ut än vår. Så medan våra seglarställ försöker torka tills det är dags att gå på nästa vakt, kvarstår fortfarande frågan; Hur mycket vatten kan det regna in i ens stövlar egentligen? Det återstår helt enkelt att se tills i natt!

(Kan hittills avslöja att Clara Wallin leder i Midskeppsvakten med cirka två deciliter i ena stöveln från gårdagens nattvakt).

Blöta hälsningar!

My Magnusson,