Seglingsliv och storstadsvibbar

Seglingslivet kantat med storstads och strandhäng, fjärde dagen av natur-sjöfartselevernas äventyr över Atlanten och även fjärde dagen Miami.

Purrning klockan sju, uppställning klockan åtta, inget nytt. Efter den vardagsenliga morgonen så återupptogs torsdagens familisering. Vi var återigen uppdelade i sex grupper och fick det viktigaste om livet ombord repeterat. Exempelvis fick några gå igenom arbetet i byssan, köket, på nytt och några förnyade klättringskunskaperna i riggen.

Vi var klara vid lunchtiden för att avslutningsvis göra en övergivning av skepp-övning och vi naturelever i midskepps gjorde en kemilaboration där vi bestämde mineralhalter på vattenprover vi tagit på gårdagens besök i Everglades för att sedan lämna Gunilla i babordsvaktens händer. Vi andra gav oss ut på stan och undersökte vad Miami hade att erbjuda.

De flesta begav sig till stadens händelsecentrum, Miami Beach. Miami beach är inte bara en strand utan det är en hel ö precis utanför centrala Miami och det är verkligen turisters som oss paradis. Oräkneliga restauranger och souvenir- och klädesaffärer ligger på rad på det typiskt amerikanska sättet som i ett rutnät. Den ultimata USA-upplevelsen kan varvas med sol och bad-sessions.

Vem kan motstå detta perfekta koncept? Inte vi i alla fall. Vi tog bussen och begav oss raka vägen till stranden. I den heta solen passade det perfekt med ett dopp men några av oss kanske ska fundera på om solkräm är en bra idé eller inte till nästa gång. I vilket fall, en strandupplevelse i Miami är helt olik den i Sverige. Precis som över allt så är människorna väldigt mer öppna och startar mer än gärna ett samtal. Jag själv hade framförallt ett specifikt samtal som jag kommer ta med en lång tid framöver. En man jag talade med visade sig ha tagit OS-medalj, varit med i USA:s marinmilitär och forskat för NASA på hans ynka 22 år i livet. Väldigt inspirerande! Tänk om alla hade ett sådant mindset,

När kvällen kom närmare så lämnade vi stranden och gick en stund i affärer för att sedan sätta oss ner på en restaurang. Det var kanske något av en turistfälla men trevligt hade vi.

Väl tillbaka på Gunilla begav vi oss fort till sängs för morgondagen väntade med en heldags däcksarbete.

Adam Johansson Midskeppsvakt