Segling till Lübeck för att segla i Hamburg

Jag tänker börja den här bloggen med en oerhört förhastad slutsats. Min slutsats är att lördagen den 24:e augusti 2019 kommer vara en av mina bästa dagar den här resan, det må låta naivt men det var en riktigt bra dag.

Morgonen var precis som vilken annan hamn-morgon som helst på Gunilla, vi purrades av langångsvakterna klockan 07:00 för att sedan komma in till stora mässen och den uppdukade frukosten 07:15. Vid frukosten berättade Brita att hon skulle till Hamburg vilket lät mycket intressant i våra öron, 3 timmar senare satt vi på tåget. Hamburg mötte oss med strålande sol och 27 grader och vi hade nu ungefär 9 timmar att spendera i denna stad. Hamburg är verkligen en storstad, speciellt i jämförelse med Lübeck där vi just nu ligger med Gunilla.

Vi sätter oss med varsin dricka i handen i ett par solstolar på en uteservering med utsikt över den stora sjön som ligger mitt i staden. I sjön cirkulerar både små segelbåtar kallade tvåkronor men även trampbåtar. Sedan kände jag och Elsa hur det började kurra i våra magar och vi bestämde oss för att ta oss till en mc donalds, jag förstår att detta måste uppröra några av er men när har varit på resande fot så lång tid som vi faktiskt är just nu är det okej att käka på de ställen som finns hemma, dessutom måste man ju ha ätit hamburgare i Hamburg!!!

Man må tro att vi fått nog av segling efter all den tid vi spenderar på Gunilla men då tror ni fel! När vi såg att det fanns möjlighet att segla i Hamburg så var det ingen i gänget som tveka och vi valde att på vårat gäng om 7 hyra två små båtar för 25 euro i timman, väl spenderade pengar! I ena båten satt jag, Julia och Elsa och i den andra Erik, Simon, Viktor och Andreas. Varken jag eller Elsa har någon seglarerfarenhet förutom vår tid på Gunilla så det var väldigt passande att Julia var med då hon jobbat som seglarinstruktör för barn hela sommaren:) Killarna gjorde allt för att vinna över oss, de tog till och med av sig tröjorna i hopp om att det skulle gå fortare men inte det hjälpte heller vilket var ganska förväntat, vi har nu 8 killar i klassen och ibland känns till och med det för mycket. Nej nej skämt åt sido! Det är kul att vi på denna resan kan ta oss runt lite själva i länderna vi besöker och inte alltid stanna i hamnstaden, världen ju full av möjligheter!

Vi hörs snart igen men då på en annan plats antagligen, ha det bra så länge.

Cajsa, styrbord