Sista dagen i Ajaccio

Vårt besök på Korsika börjar nu närma sig sitt slut. Idag var sista hela dagen och imorgon seglar vi vidare ner till Sardinien, Alghero. Det har varit blandade känslor om Ajaccio och Korsika, men jag har älskat det.

Det har varit ett lugnt hamnbesök vilket jag uppskattat. Från ett hektiskt schema i folkfyllda Barcelona till ett lugnare tempo i Ajaccio. Vi har hunnit med att vandra, gå på marknad, äta märkliga bär och försöka prata franska. Genom allt vi gjort har jag kommit att älska Ajaccio och Korsika. Trots detta var vårt första intryck kanske inte det bästa. Hela min vakt, midskepps, var exalterade eftersom det var första hamnen där vi hade frivakt första hamndagen. Det blev inte riktigt som vi förväntats oss. Staden var helt tom och stängd eftersom det var söndag, och i den kiosk som väl var öppen kunde mannen ingen engelska. Det fanns inget tecken på att sextiotusen människor bodde här. Vädret gjorde det inte heller bättre, med en grå himmel och småregn utan sol hela dagen. Vi var minst sagt besvikna. Ändå så turistade vi som riktiga turister på solsemester med T-shirts och shorts bland långbyxor och dunjackor.

Men redan efter första dagen blev det bättre. Staden blev mer levande med solsken, öppna affärer och fler människor. Jag försöker att inte tro och utgå från stereotyper så det var aningen förvånande att se så många personer med baguetter. Det är alltså inget gammalt, dåligt skämt från omvärlden om Frankrike, som jag alltid trott.

Jag insåg också hur vackert Ajaccio är med sina färgglada och gammalmodiga byggnader. För att inte tala om naturen. Höga berg, långa dalar och mycket växtlighet. Jag nämnde hur vackert jag tyckte det var till en lokalinvånare som förvånat med dålig engelska svarade ”Tycker du?”. Hur hon inte kunde se hur otroligt vackert det var chokade mig lite. Jag antar att vi är blinda för vad vi redan har.

Min förundran över Korsika steg när vi åkte och vandrade. Utsikten var så vacker och känslan av att stå högst upp på bergen var mäktig. Det var overkligt att titta ut längs med kusten och se alla små hus och samhällen som knappt gick att urskilja. Hur många bilder eller videor man än spelade in gick det inte att fånga känslan och skönheten av landskapet. Jag försökte dock. Jag tog närmare tusen bilder bara under den 2 timmar långa bussresan till vandringen.

Men nu är detta hamnbesök slut och vi seglar vidare. Nästa Alghero.-->

Annie Larsson, Midskepps