Sista dagen innan ankomst till Bermuda

Idag var sista seglingsdagen innan ankomst till Bermuda och alla ser väldigt mycket fram emot att komma till hamn. Sjöbenet har levererat både storm med 7 meter höga vågor och mycket spyor och så lugna dagar att man ibland inte vet om vi rör oss framåt eller bakåt.

Det var också sista sjövakterna med våra nuvarande vaktledare och tider. Vi i babord säger adjö till Oskar och Elvira och 4–8 vakten för gott. Det har varit mysigt med både solnedgång och soluppgång på vakten, men vi ser nog alla fram emot att inte blir purrande halv fyra på morgonen. 8–12 vakten väntar på oss inför det 14-dagar långa sjöbenet mot Azorerna. 8–12 är visserligen en bra vakt för att man kan få till en hyfsat naturlig nattsömn, men den kommer med sina nackdelar; städning. Varje dag.

På vår sista nattvakt innan bytet fick vi se massa mareld. Efter sju dagar till havs är vi ganska lättroade så vi kunde underhålla oss i tjugo minuter med att kasta vatten i havet för att se marelden när vattnet slog i ytan. Till nattfika blev det croissanter med chokladsås och hallonkräm. Ett kort tag var vi rädda att diskmaskinen hade gått sönder, men det visade sig bara vara en propp som hade gått. Tur det, för på förra resan när diskmaskinen gick sönder fick vi diska allt för hand uppe på däck och med 55 personer ombord blir det rejäla mängder disk. Sist men inte minst sa Elvira att vi skulle leka Med Andra Ord med seglingsord, vilket var väldigt roligt.

Vi har hört att det ska ligga ett danskt skolskepp i hamn bredvid oss så har varit i full gång med att kvajla fint och platta till alla bullar av segel i beslagningarna. Lotsen är bokad för klockan 8 och ankomst väntas bli vid 10 så vi hoppas få lite sömn nu innan vi ska ge oss ut för att upptäcka Bermuda.

Linnéa, Babord