Sista födelsedagen ombord

Att fira sin födelsedag på Gunilla är nog för alla speciell på flera sätt. Idag var det Alvas födelsedag och med sång, sötfika och många glada födelsedagshälsningar hoppas jag att hon blev mer än nöjd med dagen.

Vid sjusnåret tog dagen fart. Hela hytten förutom födelsedagsbarnet smög sig ut ur hytten för att samla hela vakten innan frukost. När alla smugit sig upp så ljudlöst som möjligt klev hela styrbord in tillsammans sjungades på den traditionella ”ja må hon leva”. I sin koj satte sig Alva upp, yrvaken med ett stort leende på läpparna. Till hennes förvåning såg hytten lite speciell ut just idag. Nu var nämligen hytten fylld med födelsedagspynt. Färgglada jilanger, ballonger och partyhattar klädde hyttens väggar och tak. För att göra hennes dag lite mer som en födelsedag hade hytten även ordnat en liten present som hon gladeligen omedelbart fick öppna. Tillskillnad från andra mornar när vi annars i hytt 9 tar lång tid på oss till frukosten var vi nu alla på bättre humör än någonsin.

Senare fortsatte dagen för mig först med plugg i Stora mässen följt av vakt i byssan. Trots att vi nu ligger för ankare utanför Knippla följer vi fortfarande vårt tidigare sjövaktsschema. Vi alla tyckte det var skönt med lite extra tid för studierna då vi inte haft möjlighet att avsluta flera av de reseuppgifterna. Den sista veckan på sjöbenet mot Sverige var nog för oss alla mycket tuffare än vi trodde. Det hårda vädret tog hårt på de allra flesta av oss där studierna den sista veckan fick inte fick något större utrymme. Stora delar av den sista veckans fritimmar ombord spenderades nämligen i respektive koj, utslagna antingen i sjösjuka eller sömnbrist.

Nu å andra sidan ser situationen helt annorlunda ut. Trots att flera längtar efter sin egna säng, svenskt godis och att krama föräldrarna igen så känns det i luften som att alla ändå vill ta vara på den sista tiden här ombord. Som resten av resan är stämningen fortfarande mycket god och alla tar varje chans de får till att umgås med varandra under den korta tid som finns kvar.

Dagen avslutades i byssan där jag och Felicia fick en relativt lugn sista vakt i form av lite diskning, städning och servering av födelsedagsfika. Som önskat av födelsedagsbarnet blev fikat i form av glass, hallon och choklad sås vilket blev en succé. Tänk vad lite socker kan göra här ombord ändå (haha)…

Vi ses snart

Med vänliga hälsningar