Sista hamnen

Till sist har vi hamnat i Cadiz som är vår sista hamn denna resa. Det känns overkligt att tiden sprungit iväg så snabbt och att vi börjar göra oss redo för att lämna Gunilla. Såklart har jag valt att spendera denna dag på stranden och pressat under solen. För vem skulle ha hittat på något annat att göra egentligen nu i slutet? Jag vill komma hem solbränd så att det ser verkligen ut som jag vart borta i solen och haft det riktigt härligt!

Dagen började med en sömnlös natt klockan sju efter den vanliga purrningen innan vakt. Natten innan hade jag knappt sovit en blund på grund av att jag passat på att ta vara på den sista natten till sjös för den här resan. Sista nattvakten var otroligt rolig och det kändes fett segt att det skulle förbli den sista med min underbart härliga vakt. Det är helt sjukt hur otroligt nära man blir med klasskamraterna ombord. Vi blir som en enda stor familj som har konflikter över de löjligaste sakerna och kan inte sluta få nog av varandra.

Hursomhelst valde vi i vakten att ta vara på natten efter vakt genom att spela lite spratt på dom andra vakterna. Lyckade blev dem men dom andra vakterna blev inte så glada av att hitta bara en sko på morgonen och behöva få salt i hela munnen av tandborstarna. Jag ber hemskt om ursäkt, men jag ångrar det inte ett enda dugg! Efter det valde jag att stanna uppe, under natten käkade jag kladdkaka till två-nattfika, hjälpte rondman vika tvätt och snackade bort hälften av mina sömntimmar. Efter vakten blev det löksoppa till lunch som jag inte var ett dugg sugen på, men till soppan fanns det nybakat bröd jag kunde käka av som serverades till soppan och det nöjde jag mig med. Därefter drog jag och två andra till stranden och hängde där hela dagen. Bästa beslutet någonsin, det var väldigt skönt att bara få slappa hela dagen och sova igen nattens äventyr under solen.

Dagen avslutades med att när jag kom tillbaka till skeppet, tvätta av mig allt saltvatten ifrån havet och somna. nästa morgon vakna jag med fin fina bikini linjer och var otroligt utvilad för en ny dag i Cadiz. Jag ser framemot att komma hem och träffa mina nära och kära men samtidigt skrämmer tanken mig att denna resa redan är slut snart! Jag kommer gå i tvåan när jag kommer tillbaks vilket känns helt sjukt eftersom första dagen på ÖSG minns jag som om var igår. Denna resa hade jag inte särskilt höga förväntningar på eftersom vi bara skulle vara i Europa men denna resa har varit jättekul och verkligen jättebra! Men tyvärr är det bara en vecka kvar ombord sen är jag hemma igen och får göra mig redo för tvåan tillbaks på öarna med mina underbara klasskamrater!

Tack för den här gången!

Jeanna Francke Arévalo, Styrbord