Sjödag 3

Idag mellan 4.00 och 8.00 på morgonen såg vi en hel flock med delfiner som hoppade längs relingen och visade upp sig för oss elever som såg på med stora ögon.

För första gången under resan hade vi alla 18 segel satta och det var coolt. Det har inte blåst så mycket så vi har kunnat smörja och olja i riggen vilket gjorde båsen glad och eleverna kletiga, men nöjda för att vi fick klättra. Annars har vi slitigt med tampar och fått lära oss om hur vinden fyller seglen och varför det är viktigt att seglerna står rätt för att fylla så bra som möjligt. Vi har seglat ca 300 sjömil och har ungeför 550 sjömil kvar till Kap Verde.

Under lektionerna idag var det svårt att koncentrera sig eftersom det var sjukt varmt på grund av AC:n som sätts på först när det är varmt ute. Idag har det varit molnigt och blåst vilket har gjort att AC:n inte har satts på och då har vi fått plugga i värmen. Därmed blev pluggandet ytterst oproduktivt, förlåt alla lärare. Men god nyhet, idag var nästan alla på lektionen eftersom ingen (eller typ ingen) är sjösjuk längre! Nu är folk bara vanligt sjuka, förkylda, febriga eller har huvudvärk. Pluggandet går alltså framåt, trots oproduktiviteten. Hurra till oss!

Några av oss elever som har frivakt på kvällen avslutade dagen med filmkväll, The Notebook visades i stora mässen i värmen. Mysigt men sorgligt och några tårar fälled här och var.

Hoppas ni har det bra där hemma, eller var ni än är. Vi tänker på er, när vi har tid.

Kramar från oss på Gunilla

Karin D