Skojar du med mig

Att leva och bo på Gunilla kan verka vara en utmaning (vilket det kan vara) men det är också en väldigt lugn och planerad ”vardag” om man jämför med vardagen hemma på öarna. Där behöver vi planera våra dagar och ta ett stort ansvar för oss själva. Här däremot är det någon som planerar och strukturerar allt vi gör. På båten har vi alla kommit varandra nära och skapat våra egna internskämt och jargonger. Så jag tänkte därför berätta om några av de många skämten ombord.

Obbeslakt

Redan första dagen när Lill-Britt visade byssan för oss och berättade att man får dricka oboy när man vill så förstod vi alla att ett antal koppar kommer att sänkas under vår resa. Bara några dagar senare så hade traditionerna ”kvällsobbe” och ”nattobbe” blivit vanliga ord här på Gunilla och lilla mässen hade förvandlats till en central plats för alla obbe-drickare ombord. Ni kanske undrar hur mycket oboypulver som konsumeras här ombord och det vågar nog ingen av oss tänka på, men det är ju en del. Allas fasa är att oboypulvret någon gång ska ta slut vilket vi tyvärr redan varit med om. Det var under vårt sjöben från Gibraltar till Barcelona som Jemile kommer ner till stora mässen och meddelar att mardrömmen blivit verklighet, pulvret är slut. Lill-Britt som vid det här laget förstått att obbedrickandet är en viktig del av vår vardag gör snabbt ett eget oboypulver för att våra två sista dagar på sjöbenet inte ska behöva komma mellan oss och vår tradition.

Go vakt

Efter varje vakt under sjöbenen har vi en vaktavlösning där den ena vakten går på frivakt och den andra på vakt. Under denna vaktavlösning ska man önska den andra vakten ”go vakt” respektive ”go frivakt” innan vakten blir avlöst. Efter bara några få vakter började alla vakter försöka överträffa varandra med den bästa vakthälsningen. Vi har haft låtar, gitarrackompanjemang och militäravlösningar under våra dagar till sjöss. Nu har dock denna ”tävling” mer gått över till ett trevligt sätt att avsluta/börja sin vakt på och många skratt brukar höras på halvdäck när åtta slag har slagits.

Akut skolios

Under vår tid på Gunilla har vi förstått att ens längd kan påverka ens liv här på båten på många sätt. En person här ombord drabbats extra hårt då hans längd mäter hela 193 cm vilket gör att vissa uppgifter kan bli lite knepiga. Det är inte bara uppgifter som blir ett problem utan också höjden på tex dörrkarmar och kojernas längd. Allt detta sammantaget kan leda till ryggont i kombination med dålig hållning. Med en bakgrundshistoria som redan började på youtube en sen onsdag på Öckerö har detta lett fram till uttrycket ”Akut skolios” som används dagligen i olika sammanhang.

Elin Gustafsson, Midskepps