Skolbesök

15 januari, fjärde dagen i Grenada. Midskepps och stybord överkoj skulle på skolbesök medans barbord hade vakt. Vi hade hört flera roliga berättelser om skolbesöken av tidigare år så alla var väldigt taggade för att träffa dom. Det skulle bli kul att få snacka med några andra ungdomar i vår egna ålder från ett annat land som man inte har bott med i en och en halv månad nu.

Det var två timmar kvar tills vi skulle till den första skolan och eftersom vi får så få lediga dagar måste jag ju passa på att hitta på något så fort vi är lediga. Jag och två andra stressa till fruktmarknaden som ligger typ 10 min från båten och köpte en massa mango, vilket tydligen är ett måste i grenada. Sen gick vi in till ett litet köpcentrum med bara några få affärer öppna så tidigt på morgonen. Vi gick där ifrån med en grenada t-shirt, kylskåpsmagnet, flagga och creamcheese bagles i handen powerwalkandes som alldrig förr för att hinna i tid till båten.

Första skolan var killskolan. Vi var tvgna att ha på oss vår piké och byxor eller kjol ner till knäna, vilket var plågeri med 31 grader varmt solsken. Skolan var jätte fin med stor skolgård, höga palmer och hade lite mer än 800 hundra elever. Vi blev visade runt skolan av en lärare och varje gång vi gick förbi ett klassrum vinkade de glatt och högljutt vilket var kul. Vi fick tyvärr inte så mycket tid att prata med dom och killanra som vi gick fram till var väldigt blyga.

Efter att vi hade käkat luch på båten skulle vi till flickskolan. där gick vi mycket mer direkt på saken vilket jag gillade mer. Vi sattes i olika grupper, 2 elever från gunilla med ett betydligt fler antal tjejer från deras skola för att chitchatta. Vi fick snack mycket mer och hade jätte roliga diskutioner. Tex fick jag frågan vad vad vi hade för skoluniform på vår skola och så berättade jag att vi fick ha på oss exakt vad vi ville och tjejerna blev jätte chockade och tyckte det var jätte konstigt. Jag sa att vi skulle antagligen kunna komma nakna till skolan om vi ville, det kanske var lite över driv dock. Tjejerna satt som lim på killarna och när vi gick där ifrån stod alla och vinka och gav oss slängkyssar.

Några av flickorna följde tillbaka oss till båten för att vi skulle ge dom en rundtur av båten och alla blev lika fashinerade. Vi bjöd dom på fika, men det var inte vilket fika som hälst, det var sötfika med kanelbullar. Tror nog vi uppskattade bullarna mer än vad våra gäster gjorde. Samtidigt kom det några få killar från den första skolan tillsammans med läraren och han tyckte det var konstigt att vi inte hade en kill och tjej avdelning på båten.

När våra gäster hade gått var vi lediga igen och snabb som blixten var vi av båten igen. Vi gick det det kända choklad cafet som så många i klassen hade snackat så gott om, det hade dom rätt i. Vi köpte 3 kulor klass, cocoa tea och varsin chokladbakelse. Det var svin gott. Sen ville vi se ngt nytt och vi hade fått förslag från en av eleverna att åka till grenadas näst störta stad Grenwille som dom berätta bara tog 15 min med buss. Vi tryckte in oss i en buss och tiden bara gick. Vi hade suttit i bussen i en timma och solen hade gått ner, vi hade bara några få timmar kvar tills vi skulle vara hemma igen. Efter den livsrädda bussresan då jag trodde vi skulle krocka för att chafören körde så snabbt i svängarna var vi sugna på att hitta en god resturan att sitta ner. Vi frågade chafören när nästa buss skulle åka och han bara skratta och sa att det inte skulle komma några fler. Vi började fråga runt för at se om någon med bil kunde skjutsa men tur som det var hittade vi den sista bussen som skulle åka tillbaka. Vi hann nog vara i standen kanske 15 min för att sen sitta i 1 timma bussresa igen.

När vi kom fram hade alla resturanger stängt och vi hade ännu inte ätit middag. Vi frågade en grenadian på gatan om ett ställe att äta och han visade hoss glatt hans kompis lilla bar med några få pizza slicer och någon slags fisk soppa. Det kanske inte blev som vi tänkte men det var ändå en god middag för 15 kr.

Hedvig Bonde