Skolbesök i Agadir

Konversationen var på topp och solen var så stark att ögonen var som soltorkade tomater. Konversationen närmade sitt slut och jag började fundera över varför jag inte var smart nog att ta med mina solglasögon. Det var då det hände. Helt plötsligt frös allt och alla.

Solen sken när vi alla trötta men glada lämnade båten för att bege oss ut på vår första, men långt från vår sista utflykt. Vi hoppade in i bussen med slutdestination, EMAA Business School. Väl framme var det en hel del som med nervositet gick in i byggnaden. Vi gick in, oj va vi blev väl omhändertagna. Vi möttes av glada elever och det hela började med en kort presentation om landet samt dess städer. Sedan gick vi vidare i schemat och näst på tur stod en jämförelse mellan ländernas kulturer. Jämförelsen genomfördes av en elev från respektive land. Vår representant briljerade när han på ett humoristiskt sätt berättade om Kebabpizza, fika och våra världskända köttbullar.

Efter allt pratande var det dags för den sista punkten på listan. Vi blev indelade i grupper med tio Marockaner och tio svenskar och spred ut oss i skolan. Jag hamnade på den vackra takvåningen med solen rakt i ögonen. Jag slog mig ner med två Marockanska tjejer som verkligen var trevliga. Konversationen var på topp men solen var däremot så stark att det va svårt att hålla uppe ögonen. Konversationen närmade sitt slut och jag började fundera över varför jag inte var smart nog att ta med mina solglasögon. Det va då det hände. Helt plötsligt frös allt och alla. En man sprang in med en kamera i högsta hugg och alla satt stilla och fullt fokuserade på att inte röra sig ett smäck. Den sista punkten var nämligen en mannequin challenge. Om du inte vet vad mannequin challenge är rekommenderar jag att du googla eller gör ett försök till att förstå min följande beskrivning. Det är en video där alla deltagare står i en position helt stilla förutom en person. Den personen filmar samtliga deltagare samtidigt som det spelas en mytisk låt i bakgrunden. Resultatet blir en cool video där allt och allas värld är helt stilla.

Efter den sista punkten var det gött häng men god marockansk mat. Då fick vi även en chans att genomföra lite av våra studier. Efter ett par trevliga timmar där åkte vi hem och lite senare på dagen kom eleverna till vår båt. Vi bjöd på en rundtur av båten och slutade det hela med en god fika. Vår kock John är verkligen bra på att laga mat och hans kladdkaka höll definitivt samma standard.

Vi tackar EMAA Business School för en underbar dag och ser redan fram emot imorgon. Då är det dags för en ny dag med nya möjligheter och ännu mer gassande solsken rakt i ögonen. Hoppas jag kommer ihåg solglasögon imorgon och att ni i kalla Sverige inte fryser för mycket.

William Andreasson