Skolbesök, Monte Acho och en massa vind

Morgonen började i vanlig ordning med att landgångsvakten purrade oss klockan 07:00. Två sekunder senare hade hela hytten somnat om på nytt, och vaknade igen 15 minuter senare. Med grus i ögonen och hår åt alla håll och kanter slänger vi på oss första bästa tofflor för att lunka långsamt till frukosten.

Idag skulle vi besöka Asociacion Elin, en hjälporganisation för migranter som främst kommer från Marocko till Ceuta. För två dagar sedan var jag med tre vänner vid den strand de flesta migranter möter när de simmat från Marockos sida av gränsen. Där blev migranternas resa väldigt påtaglig, i kontrast till hur lätt det är att distansera sig från hemskheterna hemma i Sverige. Någons röd-svarta Nike Air Jordan hade spolats upp på stranden tillsammans med glasögon, kläder och mängder av plast. Efter besöket på stranden blev berättelserna från migranterna vid Asociacion Elin mer grafiska, och hemska.

Efter besöket tog vi oss tillbaka till båten för lite lunch. Eftersom detta var vår sista dag i Ceuta ville vi snabbt ta oss ut för att suga upp det sista av enklaven. Klara, Ida R, Maja A och jag hade ännu inte tagit oss upp för Monte Acho vilket var en av tre punkter på Erlings to do list i Ceuta. Därav var det så vi fortsatte dagen. Väl på bergets topp såg man inte bara Marockos höga berg utan också Spanien och Gibraltar, dit vi ska ta oss under natten som kommer. Lite lustigt det där med att vi är i Spanien i Marocko och ska över till England i Spanien genom medelhavet och atlanten?

Efter beundrandet av mötet mellan de två kontinenterna, började vi nu sjungandes på Nu kan du få mig så lätt av Håkan Hällström valsa ner för berget med stadens centrum i kikarn. Vinden gjorde att håret flög som en tornado i ansiktet och utsikten var så vacker att det knappt går att sätta ord på. Snart har vi sjungit Veronica Maggio, Mares och Den Svenska Björnstammen för att precis komma till stadens ände när humöret började vackla och det var dags att fylla på med energi. Vi tog oss till Lidl och handlade frukt, bakverk, chips, juice och yoghurt för att pick-nicka i lä på kajen. Efter en kortare promenad tog vi oss tillbaka till båten och åt rester från middagen vi egentligen skrivit av oss från. Resten av kvällen spenderades i lilla mässen, pluggandes i skydd från blåsten.

Hoppas ni har det bra på andra sidan kontinenten!

Segla lugnt! Hasta luego! Allt gott! Ella Nilsson SAS1922