Skolbesök och vaktdag

Igår hade vi besök på Gunilla av elever från en av skolorna här på Kap Verde. Idag var det våran tur att besöka deras skola och få se hur det ser ut där. Vi fick uppleva sång, kulturdans och mycket annat!

07:00 blev alla elever purrade (väckta) som vanligt till strålande sol och 25 grader. En kvart senare var frukosten serverad, som hade tillagats av våran nya 1:a kock, Mia. De kommande dagarna kommer det att ske en del befälsbyten, och idag var det 1:a kocken som byttes ut.

Denna dagen var det midskepps tur att ha vakt, vilket är vakten som jag tillhör. Min uppgift idag var att vara fartyg/ landgångsvakt vilket innebär att man tillsammans med en till i sin vakt bland annat håller koll på landgången för att vi inte ska få några fripassagerare och för att se till så att alla som går i land följer alla landgångsregler. Man har även i uppgift att gå rond en gång i timmen, och hjälpa till med andra uppgifter som man blir tilldelad under dagen.

På förmiddagen skulle vi även på skolbesök hos den skolan vars elever var och besökte Gunilla igår. Vi gick alla 44 elever, tillsammans med Erling, till en stor rosa betongbyggnad, som låg en bit bort från Gunilla. När vi kom fram möttes vi av några elever som besökt oss dagen innan samt en stor dansklass som dansade på skolgården. I och med att vi besökte skolan på en lördag hade skolan inga riktiga lektioner, utan de som var på skolan var där frivilligt för att delta i olika aktiviteter som anordnades på helgerna.

Väl på skolan visade de oss runt och berättade om hur allt fungerar på skolan och vad de gör på dagarna. Efter rundvandringen visade och lärde de oss några aktiviteter som de brukar göra på rasterna såsom att hoppa häck över någon annans rygg samt deras variant på spökboll. Vi hade väldigt kul, och det var roligt att se hur kreativa och aktiva de var på deras fritid.

Senare bjöd de oss på fika där de hade fyllt ett stort bord med mängder av kakor, bakelser och kex samt ett till bord med massor av läsk och juice. Till fikat visade de även deras kultur med både dans och sång. De var väldigt duktiga och talangfyllda! När de var färdiga var det vår tur att framträda med en låt som vi hade förberett, nämligen ”tänd ett ljus”. Det blev väldigt lyckat och vi hade väldigt roligt!

Efter att vi var klara sjöng alla en låt tillsammans, och därefter var det dags för oss att gå tillbaka till Gunilla för att äta lunch.

När vi kom tillbaka fortsatte våran vakt som vanligt under resten av dagen. Senare på eftermiddagen kom även Kiki tillsammans med den nya andrekocken Lovisa till båten som ska byta av Erling och Johannes (våran tidigare andrekock) senare i veckan, innan vi beger oss ut över Atlanten.

På kvällen efter att våran vakt var avklarad gjorde vi två mackor var och packade våra ryggsäckar inför det kommande dygnets utflykt. Vi fick hemmabakade bagetter som Johannes hade bakat själv (som jag nu i efterhand kan berätta var väldigt, väldigt goda!).

Sammanfattat kan man säga att vi haft en trevlig dag här i Kap Verde med lite blandade aktiviteter. En helt vanlig skoldag på Öckerö Seglande Gymnasieskola!

Wilma Olander, Elev