Snart Framme

Snart är vårt första sjöben avklarat vilket många utav oss tycker känns skönt. Självklart är det kul att segla och vara ute till havs, men många har varit lite sjösjuka och ser därför fram emot att sätta fötterna på land igen. Egentligen skulle vi inte ha kommit fram till Charleston förens imorgon, men vi blev tidiga och fick därför gå in i hamn lite tidigare.

Solen strålar över Gunilla och idag har vi sett både delfiner och stridsflygplan. Stridsflygplanen kom från ingenstans och lät högt vilket ledde till att många blev nyfikna och sprang upp på däck för att titta på dem. Delfiner har vi sett en del under sjöbenet, och det är alltid fint att få lite sällskap när man står och är utkik och spanar efter andra fartyg. Det ser så fridfullt ut när delfinerna hoppar längs Gunilla i vattnet. På tal om fisk så hänger två fiskelinor bakom Gunilla och idag fångade vi en tonfisk som antagligen ska tillagas och ätas upp.

På Midskepps vakt idag har vi bytt ut ett segel, närmare bestämt storstängstagseglet. Det som satt uppe förut hade två revor i sig och behövde därför bytas ut. Jag och Kajsa har också hjälpt till i byssan, det vill säga köket ombord. Vi serverade frukost till de andra vakterna och hjälpte till att hacka upp grönsaker till lunchen.

När vi ankommer till Charleston nu på kvällen/eftermiddagen är det vi i Midskepps som har vakt. Eftersom vi kommer till hamn så sent behöver vi förmodligen inte göra så mycket underhållsarbete.

Dock ska vi antagligen hjälpas åt att lägga till i hamnen. Sedan behöver både elev- och befälsinredningen städas, det vill säga de områden där vi håller till när vi inte är uppe på däck. En annan uppgift vi elever har i hamn är att vara landgångsvakter. Det sitter alltid två elever vid landgången som ser till att ingen som inte hör hemma på Gunilla går ombord. Man håller koll på vilka elever och befäl som är ombord och vilka som är i land. Dessutom går en person rond varje timme då man bland annat kollar att alla fendrar ligger rätt, att alla värden i maskinrummet ser bra ut, att frysen och kylarna fungerar samt tvättar fartygstvätten. Varje elev i vakten som har vakt sitter två timmar som landgångsvakt och vi delar upp tiderna mellan oss så att landgången är bevakad 24 timmar om dygnet.

Vi är taggade på att komma fram till Charleston och vi har hört från tidigare elever att det var en riktigt fin hamn. Väl i Charleston ska vi göra en del studiebesök och andra undersökningar. Dessutom ska vi upptäcka staden och ta det lugnt på stranden.

Sofie Ölme Midskepps