Solar i stormen

Tiden på Teneriffa har varit bra, men tyvärr har det nalkats regn de sista dagarna i hamn. Detta var just en sådan dag, men tack var min och mina kompisars intelligenta hjärnor lyckades vi undkomma detta regn och även blåsten på bästa möjliga vis.

Hur som helst, dagen började som vanligt med en purrning, men inte någon vidare sådan tyvärr. Jag, med många lyckades inte vakna och på grund av detta missade jag frukosten. Detta innebar att jag gick direkt från min säng upp till däck för att ha morgonuppställning klockan åtta. Jag och mina fem väninnor vid namn Ella , Elsa, Andrea, Anna och Tilda hade dagen innan planerat vad vi skulle göra under vår frivaktsdag. Det vi kom fram till var att vi skulle åka buss, och ja, det var väl det. Vi alla är riktiga fans av bussresor då det är så mysigt. Därav bestämde vi oss för en heldag sittandes på en eller flera bussar. Vart vi åkte var oviktigt, men målet vara att ta sig runt ön. Så, ganska tätt inpå uppställningen gav vi oss av till busstationen.

Planen ändrades dock ganska drastiskt, när vi insåg att det var sol på den södra sidan av ön. Det blev alltså inte en heldagsbussresa, utan snarare endast en timme. Det var helt otroligt hur mycket vädret ändrades under den korta färden. Lite mer än halvvägs slutade det bara att regna och det gråa ovädret byttes ut mot stålande sol. Detta är något jag finner mycket fascinerande med alla kanarieöar vi besökt, det vill säga att vädret varierar så mycket på ett så pass litet område.

Vi gick av bussen vid ändhållplatsen som befann sig cirka 300 meter från havet. På vägen till stranden stannade vi på en så kallad supermercado, för att köpa loot, och sedan gick vi till stranden. Man kunde lätt förstå att vi hade hamnat i ett turistområde, ett mycket fint sådant. Det var en hyfsat stor strand med mycket folk, och bredvid den låg det en stor gata med resturanger, cafeer och små affärer. Havet var också fint, men det var inte någon vidare utsikt. Däremot var det vädligt varmt, men det blåste en del, mycket mindre än vad det gjorde i hamn dock. Resten av dagen passerade snabbt förbi av sol och bad, och när klockan närmade sig 19 blev vi trots all loot, hungriga och beslutade oss därför för att leta upp en lovande restaurang. Vi lyckades hitta en mycket bra sådan, inte allas långt från stranden.

När vi hade ätit upp begav vi oss på Elsas begär tillbaka till supermercadon, då hon skulle införskaffa sig en ny Body lotion för att bevara hennes så kallade bränna. Efter detta satte vi oss återigen på bussen som nu skulle ta oss hem. Väl hemma i hamn, bemöttes vi av regn och bestämde oss därför för att springa hem från stationen. Det var väldigt trevligt. Trötta som vi var gick vi och la oss tidigt såklart, som vanligt efter att Elsa smort in sig med sin body lotion då.

Vilma Jägersvärd