Sol, bad och en försenad avgång

Dagen drog i gång som vanligt här på Gunilla med att bli purrad klockan 06:50 utav en av fartygsvakterna. Jag var extra trött eftersom jag inte riktigt vant mig vid båtens sovrutiner än.

På uppställningen berättade kapten Hans att Gunilla fått fler problem i maskinrummet och nu behövs även ett nytt topplock till huvudmotorn. Innan visste vi bara att det behövdes reservdelar till kylaren pga. att saltvatten läckt in och rost har bildats, men med de nya nyheterna förväntas vår avgång från Lissabon försenas ytterligare. Vi skulle egentligen lämnat Lissabons hamn i onsdags men nu förväntas vi åka på lördag eller söndag. Detta gör att vi kommer få mindre tid i andra hamnar, fast förhoppningsvis får vi ett bra seglingsben till Azorerna så att vi kan ta i kapp en del av den tiden vi har ”förlorat”.

Några elever tycker att det är roligt att stanna kvar i Lissabon några fler dagar, och det är en väldigt vacker stad, men jag känner att jag har sett det mesta sevärda och är redo att ge mig iväg på nya äventyr! Jag är väldigt nyfiken på att få se vad som väntar på alla nya ställen.

Efter lunch tog jag och mina vänner en bolt till Costa Caparica, en av Lissabons största turiststränder. Tyvärr körde den oss fel så vi fick gå några kilometer till det stället vi egentligen tänkte ta oss till. Vår plan var att bada och sola några timmar och kanske spela lite volleyboll eller surfa. När vi hade gått dit vi mötte vi upp några andra kompisar som redan var där och spelade volleyboll. Mitt lag vann en match och förlorade en. Det var riktigt varmt och skönt överallt.

Efter ett par timmar ville ungefär hälften av oss åka vidare och göra annat medan hälften ville stanna kvar på stranden, så vi delade upp oss. Jag och några till åkte till ett känt shoppingcenter 10 minuter från stranden med bil. Där gick vi mest runt och kollade till en början men sedan hittade vi en god hamburgerrestaurang med billiga och goda burgare. Den utmärkte sig ganska mycket eftersom den serverade väl gjorda hamburgare men den såg ut som en snabbmatsrestaurang. Efter maten köpte vi lite kläder och min kompis köpte en klocka för att kunna hålla koll på tiden när hon är på vakt, eftersom man inte får ha telefoner på sig.

Sedan åkte vi tillbaka till Gunilla och runt 21.30 var vi framme och kunde pricka av oss från landgångslistan. Därefter tog vi det mest lugnt, pluggade lite och efter ett tag gick vi och la oss i våra hytter.

Hannes Tolge Korpe, midskepps