Sol, bad och ett nytt år

Idag var den första dagen på hela resan då det har varit riktigt varmt ute. 26 grader varmt och en bondbränna som heter duga.

Vi började vår dag som vanligt klockan 7.00 följt av frukost och en uppställning en timma senare. Torben pratade på om vädret och styrbord hängde trött i sina selar. Vi som hade frivakt trampade otåligt och ville helst bara pluppa ur oss och springa till stranden. När gästflaggan äntligen satt på plats så började alla röra sig ifrån båten.

På den korta fem-minuterspromenaden kände man hur stark solen redan var och vi alla förstod att solkrämen skulle användas flitigt denna dag. Väl på stranden både solade och badade vi om vartannat i flera timmar. Vattnet är här är helt magiskt, så blått. Det var verkligen inte långgrunt och efter endast några steg hade man vatten upp till axlarna. Det salta vattnet sved i ögonen när man doppade sig första gången. Vågorna kasta runt oss och genom allt skratt måste vi ha svalt halva havet.

Trots de enorma mängder vatten vi svalt blev vi ändå hungriga runt tvåtiden och började röra oss från stranden mot staden. Strandpromenaden som vi redan gått så många gånger känns längre för varje gång och att man är hungrig gjorde inte saken bättre. Vi satte oss ute på en restaurang och någon timma senare var alla mätta och belåtna. Resten av eftermiddagen flöt på och halv sex så rörde vi oss alla mot Gunnis för en gemensam nyårsmiddag. Det serverades potatisgratäng och entrecote. Jättegott!! Efter glassefterrätten så blev alla tre vakter tillbaka skickade till staden så att befälen skulle kunna fixa en överraskning. Den här kvällen var det ingen som var sen tillbaka till då alla var otroligt nyfikna på vad som skulle ske.

Musik, färgglada lampor, hängmattor, bål och massor av snacks. Det var verkligen fint och jag märkte hur mycket tid och energi vår kära dos Anne-Li lagt ner på det här. Så mitt på däck underhöll vi oss i tre timmar då 12-slaget inte var långt borta. Med en snabb uppställning väntade vi spänt på att klockan skulle slå hel. Tre, två, ett… fyrverkerier började avfyras och Tyra som är yngst slog åtta glas tätt följt av vårt äldsta befäl Hasse som slog ytterligare åtta. Nu är det nya året här och jag hoppas att ert år där hemma startade lika bra som för oss.

Kramar.

Elias