Söndag 9 december,

Teneriffa och dess ondskefulla broar

Kl. 10:00 i morse kom vi fram till våran första studiehamn, Teneriffa! Ett kärt återförenande med teckning ledde till många samtal till kompisar och familjer till oss elever. Vi var minst sagt peppade att komma i land och utforska staden, och efter lunchen fick alla utom midskepps-vakten (som hade hamnvakt idag) ge sig iväg. Några shoppade, några fikade och några gick mest runt och bekantade sig i omgivningen.

Nu är tiden kommen för en liten historia ifrån dagen. På väg tillbaka till hamnen och båten efter en trevlig stund i staden gick vi över en bro (som för övrigt vars staket var byggt av konstgräs). Mitt på bron fanns det en sorts port som hade utstickande vassa hörn i ansiktshöjd, och där traskar jag och är inne i mitt eget huvud och kollar ner i marken. BOOM så får jag en hård smäll i skallen och snubblar bakåt. Vi alla börjar gapskratta men tänker att det ju går att låta bli att berätta för alla då det trots allt är lite klumpigt. Men nejnej, när vi återhämtat oss från skrattattacken så säger de andra att jag blöder i pannan. Där får jag helt enkelt gå den sista biten tillbaka till båten med blod i pannan och har nu haft ett stort plåster i pannan sedan dess.

Det har även varit lite spänning och förväntan över en norsk skuta som kom till hamnen på eftermiddagen. Många klädde sig minst sagt dressed too impress och på tavlan i svalen stod det härliga kärleksmeddelanden till de kära ”norske gutterne”. Blir det någon kärlek tro?

Mira, Babord