Söndag på Satansgrundet

Första heldagen till ankars vid ”Satans-grundet” som det kallas.

Att ligga till ankars innebär att det natten till idag, söndag, bara behövdes ankarvakter. Detta gör att nästan alla är helt utvilade och fick sovmorgon till idag. På söndagar här ombord har vi inte heller några lektioner, vilket vi elever ombord tog till vara på så mycket vi bara kunde.

Dagen var en konstant växling mellan bad och solning och allt känns bara overkligt. Vattnet är varmt och väldigt strömt. Så strömt att man efter man hoppat i är tvungen att fort simma till trossen för att hålla i sig och inte flyta iväg. Många tappra försök gjordes i att simma i motström men gick väl sådär.

Efter genomförda vakter började ett av alla rykten spridas ombord, att vi skulle grilla till middagen, vilket gladligen stämde. Fram mot kvällskvisten bytte dom flesta om till något lite finare, kammade håret och gick upp på däck för att få sitta ute i solnedgången och äta maten Gunillas fantastiska kockar lagat, underbart!

För att sedan göra kvällen ännu bättre, om möjligt, riggade vi apa-seglet och spände det över halvdäck så det blev som en filmduk där vi sedan samlades och tittade på film. Inte ofta man får möjligheten att ligga på däck under stjärnorna och titta på film en februarikväll.

Tack och hej!

//Amanda B.