Sovmorgon, våfflor och majsglass (?)

Efter nyår är det inte konstigt att man är trött. Som tur var förstod befälen att vi behövde sovmorgon. Några få av eleverna på båten var vakna till fyra på natten. Det är i alla fall det jag har hört eftersom jag själv inte var vaken utan gick och lade mig så fort klockan slagit tolv. Jag ville verkligen se fyrverkerierna som det tjatats om sedan vi kom till Kap Verde.

Till 11.00 fick vi sova och stekfrukost med stekta ägg, bacon och stekt potatis serverades. Trots att det alltid finns mat på båten man kan ta som elev är det mycket tjat om hur hungrig man är. Det är inte så att vi äter för lite. Verkligen inte. All potatis tog slut och backisarna fick skicka ner mer stekta ägg och bacon flera gånger.

De flesta gick till den vackra stranden och solade och badade på vad som blev den varmaste dagen hittills på resan. Jag gick själv dit men hade också valt att besöka ett par mitt på dagen som vi tidigare träffat. Kvinnan var från Sverige och mannen från Kap Verde. De hade flyttat hit för nästan två år sedan och levde ett härligt liv med goda grannar och solsken året runt.

Vi tog bussen till deras hem där vi möttes av gröna pastellfärger och en fantastisk takterrass. De hade förberett med våfflor, läsk och andra godsaker. Två olika glassar fick vi också smaka på och konstigt nog var majsglassen min favorit. Jag förstår inte hur det kunde vara gott men det var det. Otroligt gott faktiskt.

Efter besöket fanns det inte mycket mer att göra och nästan alla affärer var stängda. Detta för att man tydligen festar ganska hårt på nyår och de flesta inte orkar jobba dagen efter...

Dagen avslutades på bästa sätt med mat från nattamatskylen och ”gött häng”. Nu taggar vi för Atlanten!

Lisa Lundgren, Babord