Spya och sol

Vi blev purrade på morgonen då solen inte ens gått upp och man kunde redan känna att idag skulle bli en varm dag. Några människor gick fram och tillbaka på kajen för att förbereda båten för avfärd.

Babord, min vakt, skulle ha den första vakten på dagen, alltså 8-12 vakten. Detta såg vi som en bra grej eftersom vi då skulle få vara de ansvariga när båten skulle avgå kl 9. Efter mycket bortstuvning så var det dags att åka iväg och befälen tog tag i rodret för att vi nya elever ses nog inte tillräckligt kunniga för att få ha det ansvaret.

Nästan redan inuti den stora hamnen kunde vi känna båten svaja fram och tillbaka, och sida till sida, men det var efter några sjömil det riktiga hände. Vi hade tidigare pratat om sjösjuka och hur och vad man ska göra för att behandla den, men för vissa hjälpte ingenting.. Tabletter, plåster, tuggummin ändå så började folk spy lite kors och tvärs, jag själv har hittills inte haft några som helst symptom på sjösjuka. Men befälen säger ändå att det brukar komma till alla för eller senare, jag får bara hoppas det inte håller i sig.

Efter lite upptorkning och omhändetagande var det dags att äta lunch, maten serverades och som vanligt var maten supergod. Idag serverades pyttipanna med ägg. Efter lunch var det dags för säkerhetsövning. Kl 14:30 gick brandlarmet på båten och alla inklusive de sjösjuka skulle springa upp för att ställa upp och bli inräknade. Efter det skulle vi testa att ställa oss i våra livflottegrupper. De är gjorda för att alla på båten ska ha en chans och plats att hoppa i en livflotte om något riktigt dåligt skulle hända. Sedan var det dags för stormöte, det går ut på att alla ska samlas för att prata om lite problem och frågor som uppstått i veckans gång. Men det är också gjort för att all besättning på båten ska få göra sin röst hörd. Den rösten kan vara allt ifrån att man ska spola ordentligt till att vara tystare i elevkorridoren.

Efter lite middag så var det dags att sova i en timme innan vakten på kvällen. Men när jag kom upp på däck ungefär en timme innan min vakt så ser jag att alla sitter med telefonerna och att det är mörkt ute. Och då visar det sig att vi inte har kommit någon vart alls och det finns fortfarande täckning här ute, så alla sprang ner till sina hytter för att hämta telefonerna och ringa hem en sista gång. En riktig överaskning var det för de där hemma!

Emot slutet av dagen var det alltså dags för vakt, jag fick rollen som rorgängare igen och fick faktiskt styra den här gången. Med lite tips och trix från befälen så hade jag snabbt fått reda på hur man på ett bra sätt för fram båten.

När man är rorgängare byter man också av med livbojsvakten och utkiken varje 30 minuter för att ej somna. Utkiken var riktigt tråkig för att då står man längst fram på backen och kollar in i det svarta mörkret, jag tror till och med att jag såg en subway macka flyga förbi mig de sista minutrarna jag stod där uppe.

Efter en lång vakt på kvällen var det dags att sova och jag tror att alla, precis som jag, somnade som stockar.

Hampus Johansson Krook

Sas2225 babords vakt