Staden med de sju tornen

Hallo! Det finns inget gulligare än när tyskar hälsar ”Hallo” vill jag bara börja med att säga. Idag var första dagen i Tyskland. Men morgonen började till havs med vakt 8 – 12 i vanlig ordning och jag var backis.

Vi gick fortfarande på motor och de gungade i princip inget alls, vilket sjösjukedrabbade stakars offer likt jag själv uppskattar än del. Men visst är det väldigt mycket roligare med segel satta. Gunnis är liksom som finast när hon är i sitt esse, och hon är ju ändå en segelbåt menar jag.

När ungefär hälften av vakten passerat och jag absorberat in den härliga byssastanken rejält gled vi in i kanalen som man måste åka igenom för att komma fram till Lübecks kärna. Den tyska Lotsen kom och de tappra posterna lyckades behålla Gunilla välbehållen. Vi la till och strax efter lunch fick alla utom styrbord gå i land och upptäcka Lübeck eftersom det var styrbords vaktdag. Jag själv som för övrig är en babordare gick tillsammans med en ganska stor skara elever ut på Lübecks gator. Sen delade vi upp oss eftersom vi ville göra olika saker. Jag och en från Midskepps ville se så mycket som vi hann och orkade. Minimum i grupp är 2 personer i denna hamn vilket är en väldig fördel när folk har olika åsikter kan jag lova.

Vi hann i alla fall se den gamla stan, en park, en massa roliga och mindre roliga affärer samt många kyrkor. Lübeck kallas tydligen även för staden med de sju tornen, fick vi höra av en tysk. Det finns fyra stora kyrkor här med sammanlagt sju höga torn. Sjukt pampiga och kolossalt vackra intill. Människorna här är också väldigt trevliga har jag fått intrycket av. Denna stad är extremt älskvärd och så mysig. Allt i själva kärnan är gammalt och charmigt. Kullersten, mysiga gränder, korsvirkeshus och trapphus. Häpnadsväckande många roliga affärer med roligt krimskrams och annat underbart onödigt också. Restauranger, caféer och dessutom omgivet av vatten. Vad mer kan man begära? Fint väder har de också varit hittills. Kommer inte på nått ända att klaga över. Imorgon ska vi på skolbesök också i en tysk skola så får se om jag blir något mer tysk efter morgondagen.

Freilos!! (hejdå på tyska, tror jag, är spanskaelev så inte helt trovärdigt)

//Rebecka, Babord