Stela elever på skolbesök

Hög latinmusik, 44 svenska stela Gunillaelever och 40 rytmiska dominikaner tillsammans dansandes på en skolgård någonstans i Santo Domingo. Det hade ingen av oss kunnat föreställa sig när vi lämnade båten imorse.

En stor kulturchock men vi alla var glada och ivriga över att få dansa lite men som sagt, vi var ju väldigt stela. Förhoppningarna var inte superhöga hos oss lite trötta och utmattade elever men det var det bästa skolbesöket enligt mig och många andra skulle jag tro.

Efter vår lilla utflykt till skolan var vi ett gäng som tog oss friheten att faktiskt åka till ett shoppingcenter. Det gör väl kanske lite ont i mig att åka till stora butiker som också ligger 100 meter från Ikea på en sån här resa. Men som Klara sa, ”det var lite som terapi för själen”.

Så efter en eftermiddag med shopping klämde vi in 6 personer i en taxi. Och där satt vi, i en trång taxi, i en bilkö, i Santo Domingo, med mina klasskamrater och det konstiga är att det kändes som det mest normala i världen. Detta är vårt hem som vi ska lämna om två veckor. Det ska både bli tråkigt samtidigt som det ska bli lite skönt att komma hem och krama om nära och kära. Dock skulle jag gärna byta bort kylan och slasket i Sverige mot denna sol och värme vi har i Dominikanska men man kan ju inte få allt…

Sverige, vi ses snart!

Sanne Henriksen, Midskepps