Stora skepp & våra livs viktigaste föreläsning

Tisdagen den elfte juni har bjudit på mycket för oss ombord. Frivakterna har hunnit med både strandexkursion och rundvandring på Victory & Warrior, två kända engelska skepp. Även vi som hade vakt hann med en hel del. Ännu en gul vägg har blivit vit, och lädret i riggen är numera nysmort och mjukare än det varit på länge. Som avrundning på dagen höll vaktledare Adam en föreläsning om hur fondsparande kan ge dig mer än bara ett bekvämt och enkelt liv – det kan till och med göra dig snuskigt rik.

Direkt efter uppställningen klockan åtta sattes underhållsarbetet ombord igång. Vi håller fortfarande främst på och målar, och idag målades det första vita lagret på väggen mot befälsinredningen. Alla var dock inte engagerade i målandet, utan resterande elever på vakt ägnade sig åt allt från att fetta in lädret i riggen till att smörja stormluckor. Det var nog ingen som tyckte att dagens arbete var jättespännande; att mosa in händerna i fårfett och spendera timmar med benen i onaturliga vinklar för att kunna komma åt allt läder på seglen är ju inte precis ett drömjobb. Vårt slit var dock uppskattat av alla turister på förbipasserande båtar, som inte bara vinkade till oss utan också tog en massa bilder. Gunilla ligger på en plats i hamnen där det flera gånger i timman passerar förbi färjor, så det blev en hel del poserande för oss i riggen.

För natureleverna som hade frivakt inleddes dagen med att de promenerade iväg till en närliggande strand för en undersökning. De kunde snabbt konstatera att djurlivet här är betydligt mer begränsat än det var på Bermuda. Under strandexkursionen på Bermuda fick vi se fiskar i regnbågens alla färger, men det närmaste England hade att erbjuda var färgglatt skräp. Eftermiddagen bjöd dock på något betydligt mer engagerande: besök på de engelska skeppen Victory och Warrior. Gunilla är visserligen rätt ståtlig, men efter att ha gått de 128 meterna från för till akter på Warrior känns hon inte längre speciellt imponerande.

Som avslutning på kvällen samlades en stor skara elever i stora mässen. Det är inte något helt ovanligt, men att även ett antal befäl närvarade hör inte till vardagligheterna. Orsaken till allt detta var ett meddelande som dök upp på vår informationstavla igår: den elfte juni klockan 21.00 skulle ”den viktigaste föreläsningen i ditt liv” hållas i stora mässen. Att förklaringen lydde ”hur man skaffar sig ett bekvämt och enkelt liv och/eller blir snuskigt rik” gjorde att i princip alla elever såg till att infinna sig när det var dags. Efter en resa med mycket shopping och restaurangbesök börjar det eka tomt på en hel del bankkonton, så det var flera som dök upp med anteckningsblock i högsta hugg.

Den något kryptiskt beskrivna föreläsningen visade sig handla om privatekonomi och fondsparande. Adam inledde med en presentation av ämnet, där han sa att han hade full förståelse för att många tyckte det var ointressant och att de gärna fick gå under föreläsningens gång ifall de ville. Men efter en dryg timmas presentation med exponentiella grafer och begrepp som ”fyraprocentsregeln” och ”ränta på ränta” var det ingen som hade rört sig ur fläcken. Tvärtom så var vi mer än redo att lyssna i ett par timmar till ifall det hade blivit aktuellt. Så blev det dock inte, utan istället avslutades föreläsningen med en lång frågestund. Efter all ny information är vi mer än redo att bli mångmiljonärer, men på vår väg dit kommer vi gå och lägga oss och drömma om aktier.

Johanna Engsner, styrbord