Stor längtan hem till kalla Sverige

Det är nu den sjätte februari 2019 och om exakt en vecka är vi hemma.

Alla ombord på Gunilla pratar om det, vad de ska äta när de kommer hem, vad de ska göra, hur mycket godis de ska köpa.

Det är endast en vecka kvar och vår resa börjar lida mot sitt slut. Våra tankar är blandade över att det är så kort tid kvar. Vissa elever längtar jättemycket och kan inte sluta tänka på att vi snart är hemma, medan andra tycker det är tråkigt att resan snart är över.

Om jag ska vara ärlig tänker jag nog mer åt det första hållet. Jag tycker att det ska bli väldigt skönt att få komma hem till min familj, mina vänner och mina gamla rutiner. Fast det som alla längtar mest efter är att få sova ut i sin egen mjuka säng. Jag vill ju inte klaga MEN om man jämför våra fluffiga kuddar och mjuka madrasser där hemma mot våra hårda kojer här på Gunilla, framställs kojerna snarare som att sova på träbänkar efter två månader ombord. Dessutom är alla trötta konstant och det enda som vi önskar oss när vi blir purrade är att rondmannen ska lämna oss i fred, stänga dörren och låta oss sova vidare. Men som sagt klagar jag inte, jag bara konstaterar.

Det är ungefär två dagar kvar tills att vi lägger till i Port Everglades i Florida. De sista dagarna ombord på Gunilla, ska vi ägna oss åt att städa. Det är verkligen inget som vi ser fram emot men befälen tjatar om att vi måste göra det ändå. Däremot ser många av oss fram emot dagen då vi ska packa men innan det måste vi kryssa av alla punkter från slutstädningslistan.

Vi har redan påbörjat slutstädningen och idag fick alla midskepps ta ner allt som vi har satt upp i våra kojer och hytter, däribland alla våra bilder på våra familjemedlemmar och alla fina ljusslingor. Så nu ser våra kojer väldigt tråkiga ut.

När vi var klara så lyckades vi gå ut på däck, precis i tid för att se solen gå ner borta vid horisonten.

Det fantastiska är att solnedgången aldrig tycks vara likadan. Trots att den ofta är helt annorlunda från kvällen där innan så är den alltid ändå lika vacker. På mornarna brukar vi i vakten skura däck men när solen går upp, låter vår vaktledare oss ta en kort paus för att bara kunna sitta och kolla på när solen kommer upp ur havet.

// Agnes Dahlberg,

Midskepp