Storstädning

Klockan 07.00 gick jag ut ur min hytt för att äta den goda frukosten som serverades. Just idag var det dessutom stekt bacon och ägg vilket uppskattades stort bland elever och befäl. Denna dag var styrbords första vaktdag i hamn i Dominikanska Republiken.

Redan vid uppställningen fick vi tilldelat vad vårt arbete skulle vara under dagen. Nu under de sista två veckorna börjar vår slutstädning. Det innebär att vi i princip ska städa hela båten, en del i taget och idag var det dags att städa under backen. Det var inget lättsamt jobb inte. Det hela gick till så att vi först skulle bära ut allt som stod där under. Det vill säga färgburkar, trasor, dunkarna med sludge och andra restprodukter och den stora andelen tampkvajlar som låg inknödda längst fram. När allt var ute skulle det diskas och torkas av. Alla pytsar, backar och burkar skulle skrubbas och torkas. Penslarna skulle friseras och sorteras efter de som var mest levande och de som redan varit döda sedan länge. Med en trasa och en flaska t-sprit torkade vi bort fläckarna på skotten och en del torkade av vårt vackra ankarspel från lera och smörjspill. Sedan skrubbades skott och durk med kraftvask för att få bort det sista.

Under tiden satt tre ur arbetsstyrkan och städade i verktygsshappet. Där skulle alla lådorna rensas på gammalt bös och verktygen skulle tillbaka på sin ursprungliga plats. När det var skinande rent under backen var det dags att ställa tillbaka allt igen. Detta gick hyfsat lätt tills vi kom till tampkvajlar som skulle stuvas till precis samma plats som innan. Detta var i princip omöjligt och irritationen bland tampstuvarna växte. Det slutade med att de använde sin ursinnighet och sparkade på de tunga kvajlarna tills de så småningom fick plats.

Dagens lunch var något utöver det vanliga för en vanlig dag var det inte. Det var nämligen Linas födelsedag idag. Vid uppställningen sjöng vi och hurrade. Pizza i stora mängder serverades till lunch och till tre-fika blev det ostkaka. Efter slutstädningen under backen och i verktygsshappet gjorde vi den dagliga städningen på flera områden under däck. Det spelades musik vilket underlättade arbetet för den trötta arbetsstyrkan. Backisarna utförde sina uppdrag i byssan och fartygsvakterna satt på sina stolar och hälsade de som hade haft frivakt under dagen välkomna tillbaka efter att ha utforskat Santo Domingo.

//Elin